Snapchat, Instagram, Facebook, Tiktok, LinkedIn. Allemaal social media platformen waar je ongetwijfeld weleens van gehoord hebt. Dat social media tegenwoordig een grote impact op ons leven heeft is een feit. Alleen al in Nederland heeft ruim 86% een social media-kanaal. Dit is ook logisch, want het is vermakelijk en voorziet in de menselijke behoefte aan contact. Ook een groeiende groep ondernemers zien de voordelen van social media en gebruiken deze media als marketingtool. Voordelen zoals: de laagdrempeligheid, groot bereik, lage kosten, rechtstreekse interactie met een gekozen doelgroep, netwerk opbouwen en zo gaat het lijstje nog even door. Als je dit goed aanpakt kan het een krachtig marketingmiddel zijn voor de promotie van jouw bedrijf of product, maar dat moet je ook wel écht goed doen. In deze blog komen dan ook zeven tips voor goede marketing op social media aan bod. Door deze tips toe te passen maak jij een vliegende start op social media!
Allereerst wat houdt social media marketing precies in? Social media marketing (SMM) is een marketingtool waarbij één of meerdere social media platformen worden ingezet om de marketing (communicatie) doelstellingen van een onderneming te realiseren. Deze interactieve vorm van marketing is gericht op het aangaan van de dialoog met klanten en potentiële klanten. Een groot deel van deze klanten bevinden zich online en daarom is social media uitermate geschikt om met hen te communiceren. Je bevindt je namelijk altijd in de broekzak van jouw doelgroep. SMM is echter een middel en geen doel op zich. Het inzetten van social media is dus alleen aan te raden als het bedrijf en de markt hier geschikt voor zijn. Wees je hier bewust van!
#1 Weet wie je doelgroep is!
Met de content die je plaatst wil je vaak een specifieke doelgroep bereiken. Een bepaalde leeftijdscategorie, bepaalde interesses, uitgavenpatroon of noem het maar op. Het moet in ieder geval interessant zijn voor de doelgroep. Doe dan ook eerst grondig onderzoek naar je doelgroep. Op welk social media platform spenderen zij de meeste tijd? Wat zijn hun interesses? Wat voor soort content houdt hen bezig? Antwoorden op dit soort vragen zijn cruciaal voordat je begint met social media. Instagram, Snapchat of Tiktok kun je bijvoorbeeld erg goed inzetten om gebruikers tussen de 6-29 jaar te bereiken met speelse content. Als je jouw merk in beeld kunt vertellen zit je helemaal goed met deze kanalen. Een kleine kanttekening bij Tiktok is dat het niet is voor merken die zich jong willen profileren, maar juist voor de merken die daadwerkelijk jong zijn. Hoewel Facebook nog steeds het grootste social media platform ter wereld is, daalt de populariteit onder jongeren. Ondanks dit kan je met Facebook een doelgroep tussen de 30-64 prima bereiken. Het is ideaal om een ‘community’ te bouwen en jouw merk binnen deze groep te promoten. Ten slotte LinkedIn, het platform waar je voornamelijk hoogopgeleiden vindt (HBO of hoger). De grootste groep gebruikers in Nederland is tussen de 20-39 jaar, maar veel 40-64 jarigen kan je hier ook prima mee bereiken. Houdt het altijd zakelijk als je dit kanaal gebruikt!
#2 Wees consistent met het posten!
Vaak worden volgers bij de opstart van een social media account doodgegooid met content, maar zwakt dit al af naar enkele weken. Het is juist de kunst om consistent waardevolle content te blijven delen. Uit het oog, is uit het hart lijkt slechts een spreekwoord, maar het is de harde waarheid. Veel berichten omdat je een promotie of event hebt en daarna weken niets delen is niet effectief. Spreid het liever en maak desnoods een contentkalender om er zeker van te zijn dat je altijd voldoende content hebt om te plaatsen. Een inspirerende quote die hier goed bij aansluit is ‘content builds relationships. Relationships are built on trust. Trust drives revenue.’ Blijf onder de aandacht bij jouw doelgroep is de boodschap.
#3 Wees sociaal en zorg voor tweerichtingsverkeer!
Social media wordt door veel bedrijven alleen maar ingezet als zendkanaal. Vaak wordt gedacht dat hoe ‘harder’ je roept en hoe meer mensen het ‘horen’, hoe beter het effect zal zijn. Eenrichtingsverkeer dus, maar dit is niet zo en werkt juist averechts. Social media is geen digitale reclamefolder, maar eerder een handig kanaal om een hechte band op te bouwen met jouw doelgroep. Dat het allemaal online is betekent niet dat omgangsvormen vergeten moeten worden. Als je bijvoorbeeld in een winkel iets vraagt aan een medewerker krijg je direct antwoord of in ieder geval zo snel mogelijk. Geen reactie geven zou onbeleefd zijn en kost je als ondernemer minstens één klant. Online verandert er niet heel veel, dus wees ook echt sociaal. Anders zou het waarschijnlijk ‘asocial media’ heten!
#4 Post niet ondoordacht!
Een fout die veel ondernemers maken is dat ze te vaak ‘gewoon’ een bericht plaatsen om de aandacht van klanten niet te verliezen. Hier zit echter geen strategisch plan achter, wat juist belangrijk is. Een goede social media strategie gaat uit van doelstellingen en een doelgroep. Zorg dat er een logica achter jouw posts zit. Wees relevant, origineel en speel slim in op de behoeften van jouw doelgroep. Dat is namelijk precies wat ervoor zorgt dat jouw klanten terug blijven komen en ook dat je nieuwe klanten aantrekt. Of je nu wilt informeren, overtuigen of amuseren, zorg dat er een tactiek achter zit.
#5 Zorg dat je adverteert!
Het plaatsen van content leidt helaas niet automatisch tot meer bekendheid op social media. Wel vergroot het je zichtbaarheid en hebben klanten een beeld bij jouw bedrijf en wat je te bieden hebt. Het enige probleem is dat deze berichten alleen gezien worden door mensen die jouw pagina volgen of geliked hebben. Dit kunnen dan zelfs mensen zijn die niet eens binnen jouw doelgroep vallen. Je bent dus onvoldoende zichtbaar als je alleen ‘gratis’ post. Adverteren op social media is dan ook een ware investering. Je kan op basis van: bepaalde profielkenmerken, activiteiten, interesses etc. heel specifiek targeten wie jouw advertentie te zien krijgt. Het kost je wat, maar levert vaak nieuwe volgers op.
#6 Doe wat met je statistieken!
Om bij te houden hoe je het doet, is het uitermate belangrijk om je statistieken van tijd tot tijd te analyseren. Meten is immers weten! Kijk eens goed naar je Key Performance Indicators (KPI’s). Hierbij kun je denken aan: je volgers aantal, kliks naar de website, het gemiddelde aantal views, het aantal unieke bezoekers, impressies van je profiel enzovoort. Deze statistieken geven je een goed inzicht in wat nou wel en niet werkt bij jouw doelgroep qua content, moment van posten en veelheid aan berichten. Vervolgens kan je daar op inspelen.
#7 Maak gebruik van hashtags!
Om het beste uit jouw social media-kanalen te halen en meer interactie uit te lokken, werk je onderaan je berichten met hashtags. Het gebruik van deze hashtags zorgt voor maar liefst 12,6% meer engagement dan dezelfde post zonder deze hashtag. Denk eens terug aan de #MeToo beweging die in 2017 ineens op gang kwam. Veel mensen konden zich in deze hashtag vinden en hadden eerder het gevoel deel uit te maken van een groep. zo werkt het ook met veel andere hashtags! Hiernaast creëert het een goed beeld bij jouw merk, omdat je hiermee letterlijk uitleg en duiding geeft over en waar jouw merk voor staat. Houd het kort maar krachtig, wees origineel en zorg dat het relevant is binnen jouw branche. Probeer dus niet ‘mee te liften’ op het succes van hashtags die door anderen zijn bedacht. Houdt het relevant door alleen tags te gebruiken die bij de post passen en waar jouw ‘ideale klanten’ op zoeken, want zo ben je namelijk beter vindbaar voor hen. Gebruik maximaal 3 hashtags per post, want het kan ook tot ergernissen bij andere social media gebruikers leiden. Dit komt wanhopig over en kan gefilterd worden als spam. Wees dus lekker creatief, maar met mate!