Een event is een uitstekend middel om een goede indruk te maken als bedrijf en om zoveel mogelijk relaties en medewerkers aan je te binden. Je wilt dat iedereen een optimale ervaring heeft, maar om dit te kunnen realiseren moet je duurzaamheid tegenwoordig voorop stellen. In de loop van de jaren is men zich namelijk steeds bewuster geworden van hun leefomgeving, impact van hun leef- en eetgedrag en dagelijkse keuzes. Reken maar dat dit ook invloed heeft op de manier waarop mensen evenementen willen bezoeken en ervaren. Echter, gemiddeld zijn events redelijk milieubelastend. Denk aan benodigdheden zoals energie voor de verlichting, klimaatbeheersing en de audiovisuele middelen en de catering. Hiernaast heb je ook nog bezoekers die van en naar jouw event reizen. Duurzaamheid levert naast milieuwinst ook kostenbesparing op, dus waarom zou je hiermee wachten? Hoe je jouw event een duurzaam karakter geeft lees je in deze blog!
De afgelopen jaren is duurzaamheid een begrip geworden dat je steeds vaker hoort, maar wat betekent het precies? Duurzaamheid is het zorgen voor evenwicht tussen mens, milieu en economie, zodanig dat de aarde niet uitgeput raakt. Voor nu, maar ook voor de komende generaties. Het voorzien in al onze behoeften moet dus in evenwicht zijn met dat wat de aarde aankan. Ook CO2-uitstoot en opwarming van de aarde zijn zaken die vallen onder het begrip duurzaamheid. Iedereen is verantwoordelijk voor de aarde en ook voor de lange-termijn gevolgen van een milieuonvriendelijke manier van leven. Geef als bedrijf dan ook het goede voorbeeld door mensen bewuster te maken en te laten zien hoe ze zorg kunnen dragen voor het milieu. Jouw event is de uitgelezen mogelijkheid om dit te doen mits je deze tips toepast!
1. Kies een duurzame eventlocatie
Het organiseren van een duurzaam event begint natuurlijk met het kiezen van een geschikte eventlocatie. Kies voor een locatie met zoveel mogelijk natuurlijk zonlicht en vermijd kelders of grote oude hallen die constant verlicht en verwarmt moeten worden. Het green key certificaat helpt je bij het kiezen van een geschikte locatie die duurzaam is. Deze gecertificeerde locaties voldoen aan specifieke eisen op het gebied van milieu en natuur, zoals bijvoorbeeld: energiebesparing, afvalscheiding en duurzame inkoop. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat de locatie in ieder geval alles eraan doet om het milieu te sparen.
2. Gebruik e-tickets
Maak jouw event zoveel mogelijk papierloos! Stimuleer bezoekers om hun e-tickets te gebruiken om toegang te krijgen tot jouw event i.p.v. hun ticket uit te printen. Dit kan door bijvoorbeeld achteraf een kortingsvoucher te mailen voor een volgend event naar iedereen die een e-ticket had. Tegenwoordig heeft 90% van de nederlanders een smartphone, dus het is zeker realistisch om hier naar te streven. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om bezoekers uitsluitend toegang te geven tot jouw event met een e-ticket. Het gebruiken van e-tickets heeft voor jouw als organisator het voordeel dat je een stuk eenvoudiger en meer waardevolle informatie over je doelgroep kunt vergaren (customer data). Voorbeelden van handige platformen die het gebruik van e-tickets mogelijk maken zijn: TicketSource, Eventbrite, Bizzabo, TicketTailor, Universe.
3. Stimuleer reizen met het OV
Zorg ervoor dat je jouw event organiseert op een locatie met elektrische oplaadpunten voor auto’s en die ook goed bereikbaar is met het openbaar vervoer (OV-fiets). Attendeer bezoekers hier ook op door bijvoorbeeld een mail of push-bericht te versturen waarin je de bereikbaarheid beschrijft en jouw gasten stimuleert om te reizen per OV (fiets). Ook zou je bezoekers ervan bewust kunnen maken hoeveel uitstoot dit zou besparen. Men zou zich bijna schuldig moeten voelen om dan alsnog de auto te nemen. Mochten mensen perse met de auto willen komen, zou je ze kunnen wijzen op carpoolen door middel van apps zoals Toogethr en Blablacar. Als het een bedrijfsevent betreft is het al een stuk eenvoudiger aangezien men elkaar dan al redelijk kent wat de drempel toch verlaagt om te carpoolen.
4. Ga voor lokale leveranciers
Vervoer belast het milieu nou eenmaal. Niet alleen bezoekers van jouw event moeten naar jouw event komen, maar ook de spullen die je inhuurt worden vervoerd naar je locatie. Dit geldt ook voor externe inhuur van personeel. Stel jezelf bijvoorbeeld als doel om op zoek te gaan naar cateraars en leveranciers binnen een straal van 10 km. Of ga op zoek naar leveranciers die er ook alles aan doen om het milieu zo min mogelijk te belasten en die bijvoorbeeld elektrisch rijden. Het is heel simpel: hoe minder kilometers er gemaakt worden, hoe milieuvriendelijker!
5. Kies voor vegetarisch
Jouw event wordt al een heel stuk duurzamer door uitsluitend vegetarisch voedsel te serveren. Vlees heeft namelijk een enorme impact op het milieu. Naast eventueel dierenleed bij de productie van vlees, komt er ook veel CO₂ vrij. Een biefstuk is bijvoorbeeld goed voor maar liefst 57.9 kilogram CO₂-uitstoot per kg product. Rundvlees heeft de grootste carbon footprint, gevolgd door half/half gehakt, varken en kip. Nog niet overtuigd? Oké nog één feit over vlees. Bij de productie van een hamburger komt er evenveel CO₂ vrij als bij een autorit van 32 kilometer. Meer groenten en vleesvervangers gebruiken maakt dus daadwerkelijk een verschil voor jouw event. Bovendien stimuleer je mensen ook om hier in hun dagelijks leven bewust van te zijn.
6. Voorkom voedselverspilling
Het is natuurlijk van belang om vóór jouw event goed in kaart te brengen hoeveel mensen er zullen komen. Dit om een zo nauwkeurig mogelijk in te kunnen schatten hoeveelheid voedsel er ingekocht moet worden. Echter, no-show blijft een probleem in de eventbranche wat deze inschatting net wat lastiger maakt. Om toch zo duurzaam mogelijk te zijn zou je ervoor kunnen kiezen om van alles wat minder te bestellen. Het motto: ‘beter te veel dan te weinig’ gaat namelijk vaak niet op voor events wat helaas leidt tot voedselverspilling. Zonde! Hiernaast is het belangrijk om te kiezen voor voedsel met een langere houdbaarheidsdatum of voedsel wat apart verpakt wordt. Je zou dit dan voor een andere keer kunnen bewaren. Verder is het uitdelen of verkopen van zogenaamde ‘doggybags’ ook een optie. Dit is een papieren zakje met voedsel dat is overgebleven na een event in dit geval. Dit is ook nog eens milieubewuster dan de gemiddelde goodiebag, dus waarom niet? Doe er dan wel even een kaartje bij dat je hiermee duurzaamheid wilt stimuleren, want anders heb je de kans dat het thuis toch ook in de prullenbak belandt. Een handige app om jouw doggybags te verkopen aan consumenten is Too Good To Go. Op deze manier kan je zelfs nog wat geld terugverdienen met het overgebleven eten!
7. Plastic en papierloos Naamkaartjes en programmaboekjes zijn natuurlijk hartstikke handig voor jouw event, maar dit zijn ook een van de grootste verspillingen tijdens events. Wil je toch een duurzaam programmaboekje samenstellen? Ga dan voor materialen als gerecycled papier of steenpapier. Online blijft natuurlijk ook altijd een optie. Om ervoor te zorgen dat de naamkaartjes zo lang mogelijk meegaan zou je ervoor kunnen kiezen om bezoekers te verzoeken/verplichten om deze weer in te leveren bij vertrek.
Genoeg dingen dus die jij als organisator nog kan doen om jouw event een stuk duurzamer te maken. Het maakt niet uit waar je begint, als je maar de eerste stap zet richting het organiseren van milieuvriendelijke events. Evalueer na ieder event waar je de volgende keer nog stappen kunt maken op het gebied van duurzaamheid. Straal dit uit en je zult zien dat je men hiermee kunt inspireren!