Natuurlijk gaan we zo snel mogelijk weer diverse ‘live’ events organiseren. Gewoon omdat het weer kan en mag. Vergeten we dan alles wat we hebben geleerd over online events en leggen de focus weer volledig op ‘live’? Nee, we pakken het beste van twee varianten en schakelen over op hybride events. We combineren het voordeel van ‘live’ met de unieke mogelijkheden van online events en noemen dit hybride. Ik heb zes voordelen voor je op een rijtje gezet.
1. Groter bereik
Het grootste voordeel van een hybride event is dat je een veel groter bereik hebt. Je hoeft niet meer rekening te houden met het maximaal aantal bezoekers wat je zaal aan kan. Online zijn de aantallen immers onbeperkt. Deelnemers die geen tijd hebben om voor je event te reizen zullen eerder online meekijken. Opeens is de hele wereld jouw publiek!
2. Betere interactie
Omdat je voor je online gedeelte goed moet nadenken hoe je je publiek betrekt bij het live gedeelte ga je veel meer interactie tools inzetten. Deze tools kan je ook gebruiken voor je live publiek waardoor je iedereen echt onderdeel laat zijn van je programma. Polls, chats, wordclouds en quizzes worden een standaard onderdeel van je programma.
3. Focus op de inhoud
Bij een hybride event maak je een duidelijk onderscheid in je bezoeker. De gast die live aanwezig is wil graag de volledige beleving terwijl de online kijker graag een korte bondige presentatie wil van het thema. Dit dwingt jou, als organisator, dus om goed na te denken over hoe je je inhoud gaat overbrengen aan beide doelgroepen. Hierdoor ben je kritischer, duidelijker en concreter bezig met het overbrengen van je boodschap.
4. Meer content
Wanneer je je event uitzend neem je hem ook automatisch op. Hierdoor produceer je veel (video) content die je na je event weer kan gebruiken in je communicatie naar je doelgroep. Ook maak je bewuste keuzes wat je op je event gaat delen en wellicht voor of na je event. Je kan vooraf video’s of podcasts laten produceren die je tijdens je event inzet of juist later deelt. Wees vooral creatief!
5. Verschillende doelgroepen
We hebben het al eerder genoemd maar je kan heel makkelijk werken met verschillende doelgroepen. Wie nodig je live uit en wie laat de online kijken. Zo kan je per doelgroep bepalen welke boodschap je wilt overbrengen. Ook biedt het je de mogelijkheid om bijvoorbeeld live gasten als VIP te behandelen en online kijkers niet. Maak onderscheid tussen de gast die voor de full treatment wil gaan en de gast die vooral geïnteresseerd is in een korte samenvatting.
6. Maak impact!
Nog steeds geldt dat de drie elementen voor een geslaagd event energie, inhoud en interactie zijn. Alleen zo maak je impact met je event. Door het organiseren van een hybride event moet je anders naar je programma kijken en kan je veel creatiever en innovatiever zijn dan bij een live event. Het biedt je dus echt de kans om impact te maken. Pak die kans!