Relatiemarketing, we hebben er allemaal wel van gehoord maar wat is het nu precies? En wat heeft relatiemarketing te maken met het organiseren van evenementen? In deze blog laat ik je zien dat relatiemarketing echt een onderdeel moet en kan zijn van je eventstrategie.
Wat is relatiemarketing?
Wanneer je deze vraag in Google intypt, dan krijg je dit antwoord: relatiemarketing is een vorm van marketing waarbij het voornamelijk gaat om het creëren en het instandhouden van een langdurige relatie met individuele afnemers.
Wanneer je het aan mij vraagt dan geef ik je een simpeler antwoord: met relatiemarketing bouw je aan een sterke en persoonlijke band met je klant, zodat deze een betrokken relatie van je blijft.
Het voordeel en nadeel
Wanneer je relatiemarketing goed inzet, dan leer je je klanten of evenement bezoekers veel beter kennen. Je geeft automatisch een inkijkje in waar je mee bezig bent en creëer je echt ambassadeurs voor je bedrijf. Deze ambassadeurs worden fan van je en gaan je product of dienst automatisch via mond-tot-mondreclame voor je aanprijzen. Het nadeel is dat het veel tijd kost en dat je het ook systematisch moet inzetten. Het is geen trucje, het moet echt een onderdeel worden van je totale (event)strategie.
Vormen van relatiemarketing
Je hebt verschillende soorten relatiemarketing:
- van het versturen van persoonlijke post,
- het versturen van e-mails,
- een evenement,
- of het bezoeken van je relatie met een leuk geschenk.
Eigenlijk hebben we het hier over alle uitingen en acties die je doet om je relatie te onderhouden.
Relatie evenement
Een van deze vormen is het organiseren van een relatie evenement. Je kent ze vast wel, de netwerkborrels, openingen of jaarlijkse uitjes die worden georganiseerd om klanten te bedanken dat ze klant zijn. Een relatie evenement is vooral een goed middel om je klanten op een andere manier te ontmoeten en beter te leren kennen. Je ontmoet ze in een ongedwongen sfeer waar je zelf het programma bepaald.
Structurele inzet
Veelal zien we dat een relatie evenement op zichzelf wordt ingezet en dat er vooraf niet of nauwelijks wordt gekeken wat het duidelijke doel van je evenement. En of het ook onderdeel is van andere marketinguitingen. Ook blijkt in de praktijk vaak dat een relatie evenement vaak kort van tevoren wordt ingepland en niet op regelmatige basis wordt georganiseerd.
Mijn advies is om je evenement onderdeel te laten zijn van je totale marketingstrategie. Zo kun je het evenement veel beter inplannen. En je bouwt structureel aan een herkenbaar relatie evenement.
Uitbouwen naar een campagne
Heb je eenmaal structureel een goed relatie evenement georganiseerd dan kun je dit evenement onderdeel maken van je totale relatiemarketingcampagne. Start de communicatie met je relaties al vroeg voor het evenement en betrek ze inhoudelijk ook bij je programma. Na je evenement blijf je nog geruime tijd inhoud en content delen met je relaties, zodat je evenement langer onder de aandacht blijft dan alleen de dag van het evenement zelf.
In een optimale situatie organiseer je een keer per jaar een groot relatie evenement en communiceer je de rest van het jaar daarom heen met content die je weer op je evenement ophaalt of kan gebruiken. Zo bouw je echt aan een campagne en verleng je als het ware de duur van je evenement.
Onderdeel van je organisatie
Ik zie nog teveel dat een eventorganisator de opdracht krijgt om een relatie evenement te organiseren en dat bijvoorbeeld de verkoopafdeling hier niet bij wordt betrokken. Een gemiste kans, want verkopers zijn van nature relatie mensen en moeten een grote rol spelen op je evenement zelf. Betrek zoveel mogelijk mensen op je organisatie bij het evenement en zorg ook dat ze echt onderdeel hiervan worden.
Tot slot
Organiseer je nog geen relatie evenement? Start daar dan zo snel mogelijk mee. Maar doe het wel volgens een vooraf bepaalde strategie. Onderzoek binnen je doelgroep wat de behoeftes zijn en speel daarop in. Vertel je verhaal. Geef een inkijkje in waar je mee bezig bent, hoe je bezig bent je product te ontwikkelen, en welke waarden je bedrijf voorop stelt. En leg vooral niet de focus op het verhogen van je omzet. Dit volgt automatisch wanneer je een succesvolle relatie marketingstrategie gaat inzetten.