Onderzoekers voorspellen dat de consument nooit meer hetzelfde zal zijn. Dat vinden we als conclusie terug in artikelen over hoe consumentengedrag zich ontwikkelt in de nasleep van de pandemie. Consumenten denken meer dan ooit aan hun gezondheid en willen niet meer in grote groepen bijeen komen. Online en hybride events gaan een gouden toekomst tegemoet.
Overigens is het goed een disclaimer te plaatsen bij al die onderzoeken. De praktijk laat zien dat gedrag zich moeilijk laat voorspellen. Toen kort geleden de teugels gevierd werden, bezochten met name jongeren massaal de grote feesten, stapten vakantiegangers alsnog in het vliegtuig en werd reikhalzend uitgekeken naar de meerdaagse festivals die in de steigers werden gezet. Kortom, consumenten doen niet altijd wat ze zeggen (in de onderzoeken). Toch wordt verwacht dat, mede gelet op de goede ervaringen van het afgelopen jaar, de online en hybride events blijvend zijn. Natuurlijk, de behoefte aan face to face elkaar ontmoeten en inspireren blijft. Online en hybride events spelen in op de onderbuikgevoelens die de pandemie bij veel mensen teweeg brengt en bieden nieuwe kansen.
Bureau DDG Smart Marketing stortte zich na de lockdown, in samenwerking met platform Let’s Get Digital, op de online en hybride events, zo lezen we in een artikel in het EventBranche Magazine 1/2 Jaarboek. Vanuit de ‘lessons learned’ delen Ester de Graaf van DDG Smart Marketing en Bart Krijgsman van Let’s Get Digital in hetzelfde artikel de volgende tips en aanbevelingen voor het succesvol organiseren van online en hybride events:
TIP 1: Digitaal evenement organiseren? Mik op experience
‘Een online event is niet alleen een digitaal programma neerzetten. Juist online moet de beleving centraal staan. Daarom staat het woord experience bij ons platform boven alles. Natuurlijk moet je in de basis een goed platform hebben, maar een online event is pas vet als het een beeldbuis-belevenis is.’ Ester de Graaf vult aan: ‘Door die experience features van Let’s Get Digital voelt het realistisch aan. Mooi voorbeeld is de speeddating in het platform. Daar zien we hoe snel mensen na een blind date van 2 minuten online echte connecties maken.’
TIP 2: Profiteer van data-kansen
‘Wij verzamelen enorm veel data. Dat is ook echt het grote voordeel van hybride en online. Je weet precies wie, hoeveel seconden naar een presentatie heeft gekeken bijvoorbeeld. Inmiddels kun je likes sturen tijdens programmaonderdelen, applaudisseren, maar bijvoorbeeld optioneel ook tomaten gooien, overigens zonder dat de spreker het ziet. Dat wordt allemaal geregistreerd waardoor je een goed beeld krijgt. Gevolg is dat we in het natraject volledig gepersonaliseerde rapporten van bezoekers kunnen maken.’
TIP 3: Klantcontact online
‘Er is een nieuwe markt voor online events die draaien om klantcontact. Denk bijvoorbeeld aan recruitment trajecten met online events. Of een traject waarbij maandelijks een mini event online updates geeft en daarmee het voortraject is naar dat krachtige face to face evenement. De data uit zo’n traject is weer de input voor je salesafdeling. Dus meer events, wellicht wat minder live, maar uiteindelijk gaat onze branche groeien.’
TIP 4: Verander de mindset
‘De mindset moet nu echt om: hou niet vast aan het oude vertrouwde, maar zie nieuwe kansen.’
TIP 5: Rouleer content
Ester de Graaf: ‘Wij zien veel mogelijkheden in intensiever gebruik van content. Dat begint met een online event of face to face. Maar daarna kun je die content op verschillende manieren hergebruiken. In blogs, in videoverslagen, in social media, in newsletters. Als je kostenbewust naar een event kijkt, moet je dus realiseren dat de content die daar uit voortkomt echt brandstof is die veelvuldig gebruikt kan worden. Het event is een content engine!’
TIP 6: Combineer Social media en events
Ester de Graaf: ‘Zodra je de juiste combi weet te bouwen tussen sociale media en events, zijn er opeens nieuwe vormen denkbaar en oneindig veel mogelijkheden, zelfs om communities op te bouwen of complete ecosystemen te versterken. Events zijn een platform voor influencers!’