Bij het evenement denk je waarschijnlijk aan drukte, lawaai en veel prikkels. Logisch ook aangezien dit is hoe de meeste events eruit zien. Echter, dit is slechts één van de vele soorten events die je kunt organiseren. Elk evenement heeft een ander doel, doelgroep en programma. Het doel is leidend voor het aantal bezoekers dat je wilt ontvangen. Een klein evenement kan bijvoorbeeld krachtiger en gerichter zijn om een boodschap goed over te brengen. Het mooie van evenementen is dat je jouw creativiteit de vrije loop kunt laten en dat er geen goed of fout is. Het organiseren van grote events heeft veel voordelen, maar onderschat de kracht van zogenaamde micro-events ook niet. Je zult ervan versteld staan. In deze blog ga ik in op de voordelen die deze vorm van events organiseren te bieden heeft!
Om het zo eenvoudig mogelijk te zeggen, micro-evenementen zijn precies wat de naam suggereert. Het zijn traditionele evenementen, maar dan wat gereduceerd in omvang en reikwijdte. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten micro-events: op zichzelf staande events en hiernaast events binnen events. Voor op zichzelf staande evenementen is het uitgangspunt eenvoudig: in plaats van zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken en met geen van hen contact te maken, trek je minder aan en maak je met iedereen contact. Wat betreft evenementen binnen evenementen, het uitgangspunt is ook eenvoudig: er is het overkoepelende evenement, en dan zijn er kleinere mini-evenementen daarbinnen, zoals mini-workshops, side-games, netwerkmogelijkheden en exclusief entertainment. Micro-evenementen kunnen worden gevormd op basis van hoe jij met jouw aanwezigen wilt omgaan. Je kunt bijvoorbeeld voorafgaand aan een groot evenement een micro-evenement organiseren als onderdeel van jouw betrokkenheidsstrategie. Aan de andere kant kun je tussen je grootschalige evenementen door micro-evenementen organiseren, zowel online als offline. Hoe kunnen micro-evenementen jouw evenementenstrategie versterken? Onderstaande voordelen brengen je misschien op nieuwe ideeën.
Micro-events zorgen ervoor dat jouw merk top-of-mind blijft. Wil je leads aantrekken, mond-tot-mond reclame stimuleren en loyale klanten behouden? Dan is het belangrijk dat jouw organisatie naamsbekendheid bij klanten opbouwt. Door het hele jaar door top-of-mind te blijven met verschillende soorten marketing, verklein je de kans dat je klanten verliest aan concurrenten. Hoe meer mensen over jouw merk nadenken, hoe meer ze over je willen praten en bij je willen kopen. Micro-evenementen behoren tot de vele marketingstrategieën die jouw merk spannend, boeiend en top-of-mind houden. Zelfs het hosten van één evenement kan je helpen een betere naamsbekendheid op te bouwen en de verkoop te stimuleren.
Micro-evenementen kunnen helpen om je marketingbudget voor evenementen te maximaliseren.
Als je een klein bedrijf of een non-profitorganisatie bent, lijkt het hosten van een evenement moeilijk en misschien zelfs onmogelijk te betalen. Gelukkig zijn er talloze manieren om buzz oftewel geroezemoes rond jouw merk te creëren zonder honderden (of duizenden) euro’s uit te geven. Bovendien zijn er verschillende social media platforms (zoals Facebook Live en TikTok Live) die je kunt gebruiken om gratis live virtuele evenementen te organiseren. Het mooie van micro-evenementen is dat een kleiner publiek ook lagere totale kosten voor jou kan betekenen. Begin klein om te bepalen wat werkt voordat je meer geld investeert in je evenementenstrategie.
Micro-evenementen helpen bij het opbouwen van jouw klantenbestand en sales pipeline.
Wil je opschalen, meer klanten aan de database toevoegen en grote stappen zetten om jouw sales pipeline te laten groeien? Dan is het toevoegen van micro-events aan je marketingstrategie een slimme zet. Webinars, Q&A’s van experts, podcasts en andere evenementen kunnen je helpen om de klantreis op een leuke manier te stimuleren! Wanneer bezoekers zich aanmelden voor jouw evenement, vraag je hen een formulier in te vullen met hun naam, titel, bedrijf en e-mailadres. Met deze informatie kun je toekomstige evenementen promoten bij mensen die al geïnteresseerd zijn in wat jouw bedrijf te bieden heeft.
Micro-evenementen vergroten de participatie en betrokkenheid van het publiek.
Conferenties, congressen en zakelijke bijeenkomsten zijn misschien de droom van een extraverte persoon, maar ze passen niet altijd bij iedereen. Micro-evenementen zijn perfect om alle soorten bezoekers aan te trekken en hen te helpen zich op hun gemak te voelen in een hechte omgeving. Kleine evenementen kunnen je helpen om een-op-een-contacten met jouw belangrijkste klanten te stimuleren. Als je wilt dat mensen gefocust blijven en deelnemen aan je micro-evenement, heb je een aantal tools voor publieksbetrokkenheid nodig. Maak een hashtag voor een evenement, voer live polls uit, stel trivia-vragen, organiseer een weggeefactie of gebruik een evenement-app om jouw evenementbezoekers meer bij de programmering te betrekken.
Micro-evenementen zorgen voor gepersonaliseerde inhoud die geschikt is voor jouw publiek.
Micro-events zijn perfect voor gepersonaliseerde content. Waarom? Het hebben van een kleinere groep geeft je meer vrijheid om je outreach-inspanningen, inhoud en activeringen af te stemmen op de behoeften van je publiek. Je publiek zal het geweldig vinden dat jouw mini-evenementen hen de mogelijkheid bieden om hun eigen ervaring te creëren in een wat meer gepersonaliseerde setting. Een ander groot voordeel van micro-evenementen is dat ze persoonlijk, online of in een hybride setting kunnen plaatsvinden. Aangezien elke deelnemer anders is, is het een slim idee om flexibiliteit te bieden in hoe mensen ervoor kiezen deel te nemen. Virtuele evenementen zijn een geweldige manier om bezoekers te bereiken waar ze zijn, terwijl live evenementen een geweldige manier zijn om je publiek persoonlijk contacten te laten leggen.
Micro-evenementen kunnen ervoor zorgen dat ‘exclusiviteit’ in het voordeel van jouw merk werkt.
Mensen houden van het concept van exclusiviteit, omdat het een gevoel van verbondenheid en belangrijkheid oproept. Met andere woorden, wanneer jouw product, dienst of evenement beperkt is, kunt je er meer vraag naar creëren bij klanten. Je kunt Fear of Missing Out (FOMO) gebruiken als marketingtactiek om intriges rond je micro-evenement te creëren en meer registraties te genereren. Probeer de aanwezigheid te beperken tot 10-25 personen of creëer een gevoel van urgentie in jouw evenementcommunicatie. Bijvoorbeeld: “De ruimte is beperkt!” of “Koop jouw kaartje voordat ze weg zijn!”. Een aftelklok kan bezoekers ook onbewust aanmoedigen om zich aan te melden voor je evenement. Probeer ervoor te zorgen dat je publiek zich “insiders” voelen wanneer ze jouw evenementen bijwonen!
Zoals je inmiddels hebt kunnen concluderen hoeft groter niet perse altijd beter te zijn. Kleine events leiden bij bezoekers eerder tot een gevoel van betrokkenheid, zijn goedkoper zonder concessies te doen aan de kwaliteit en maken jouw merk net wat exclusiever. Hiernaast biedt deze vorm tal van andere voordelen, maar de vraag is wat het doel van jouw event is. Op basis hiervan kan je gaan bepalen hoe je jouw event gaat organiseren!