Je wilt een belangrijke boodschap overbrengen naar jouw doelgroep om hun houding ten opzichte van een bepaald onderwerp te veranderen óf hen tot actie aan te zetten. Om ervoor te zorgen dat zij gewenst gedrag gaan vertonen kan een campagne uitkomst bieden. Dit is een serie communicatie uitingen met als doel meer aandacht voor een bepaald merk, product, dienst, persoon, bedrijf, instelling of maatschappelijk doel krijgen. Een effectieve campagne kenmerkt zich door het sturende en samenhangende karakter van de strategie, middelen, content en acties. Waar begin je? Wat komt er allemaal bij kijken? Wat kun je zelf doen en wat kun je beter uitbesteden? Ik geef je graag wat tips in deze blog!
Het bedenken van een succesvolle campagne vergt een flinke dosis creativiteit en doorzettingsvermogen. Je wilt je onderscheiden van andere campagnes, de aandacht van jouw doelgroep grijpen en zo lang mogelijk vasthouden met de middelen die je hebt gecreëerd. Een voorbeelden van een uniek campagnemiddel is: de single van Donnie die in 2018 werd uitgebracht om het gebruik van de vuurwerkbril oftewel de knalplanga onder de aandacht te brengen bij jongeren tussen de 15 en 25. Deze originele benadering is ook noodzakelijk aangezien het medialandschap en het mediagebruik de afgelopen jaar snel zijn veranderd en zeker onder jongeren. Om jouw doelgroep te benaderen zijn crossmediale campagnes tegenwoordig het meest effectief. Crossmediaal houdt simpelweg in dat er kruisbestuiving is tussen verschillende media: boodschappen en kanalen zijn op elkaar afgestemd en versterken elkaar. Diverse on- en offline middelen zijn in samenhang ontwikkeld om de doelstellingen te behalen. Welke aanpak je ook kiest, de campagnewebsite speelt altijd een centrale rol om informatie/content beschikbaar te maken over het specifieke onderwerp waar jouw campagne zich op richt. Zorg dan ook dan je dit middel tot in de puntjes uitwerkt om indruk te maken op jouw doelgroep!
Tip 1: Zorg voor een concreet en meetbaar campagnedoel
Alles begint met het formuleren van een duidelijke doelstelling. Dit klinkt erg eenvoudig, maar is iets wat nog regelmatig ontbreekt in campagneplannen. Het is vaak een gebrek aan meetbaarheid wat ervoor zorgt dat je moeilijk kan vaststellen of de campagne nou daadwerkelijk geslaagd is. Een duidelijke campagnedoelstelling geeft aan wat de campagne moet doen, bij wie dat moet gebeuren en in welk tijdsbestek. Formuleer jouw campagnedoelstelling dus SMART. Oftewel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Een voorbeeld van een duidelijk geformuleerd campagnedoel is: deze campagne moet zorgen voor 30% meer unieke website bezoeken aan het eind van 2023. Onthoud dat een meetbaar doel belangrijker is dan een realistisch doel. Uiteraard is het niet erg als je je doel niet meteen haalt, maar je hebt dan voor de volgende keer al beter zicht op wat wél haalbaar is en wat totaal niet. Met deze inzichten kun je je volgende campagne nog een stukje beter vormgeven.
Tip 2: Wat wordt de omvang van jouw campagne?
Als je weet wat je budget en het doel van de campagne wordt kun je gaan nadenken hoe je jouw geld het beste voor je kunt laten werken. Is je doel alleen bewustwording creëren? Dan kan het voldoende zijn om in een korte periode heel stevig in te zetten op je bereik. Wil je het gedrag van je doelgroep daadwerkelijk veranderen met je campagne? Dan wordt het al een stuk ingewikkelder en kun je beter kiezen voor een langere doorlooptijd, waarbij je inzet op interactie en het bouwen aan een relatie. Met deze doorlooptijd moet je dan ook rekening houden in je budget.
Tip 3: Formuleer je campagneboodschap simpel
De kern van jouw boodschap wordt bepaald door het doel van de campagne. Het is van belang om je boodschap zo kort en duidelijk mogelijk te houden om onduidelijkheden te voorkomen. Het beste kun je er van uit gaan dat je slechts een fractie van een seconde hebt om een indruk achter te laten met jouw Google-advertentie, billboard of andere campagne uiting. Zorg ervoor dat deze boodschap dus: kort, concreet, actief, persoonlijk is en nieuwswaarde heeft. Met dit laatste wordt bedoeld dat je kernboodschap nieuwe of onderscheidende informatie moet bevatten. Anders voeg je niets nieuws toe voor je doelgroep. Wat moet er in het hoofd van jouw doelgroep blijven hangen? Voor context en toelichting kun je namelijk altijd jouw website of contactgegevens op campagnemiddelen verwerken. Doet dit ook en hou het simpel!
Tip 4: Verdiep je in de belevingswereld van jouw doelgroep
Kruip in de huid van jouw doelgroep en probeer je voor te stellen hoe een gemiddelde dag eruit ziet voor hen. Zowel online als fysiek. Van welk platform maken ze gebruik? Zitten ze in bepaalde groepen? Als het fysieke plaatsen betreft kan je nagaan op welke plekken ze vaak te vinden zijn? En hoe ze daar komen? Het is van belang om al deze plekken vast te leggen waar je jouw doelgroep zou kunnen bereiken met de campagne. Daarna kan je nagaan op welke van deze plekken jouw boodschap het beste aansluit. En natuurlijk wat voor campagne uitingen je wilt inzetten. Als je bijvoorbeeld telefoongebruik door jongeren in het verkeer wilt tegengaan zullen posters of billboards langs de weg en sociale media zoals Instagram en TikTok het beste werken. Ken je doelgroep dus om een optimale indruk achter te laten!
Tip 5: Maak afspraken en verdeel taken
Als alle elementen van jouw campagne vaststaan ga je dan eindelijk een campagneplan maken. Spreek af wie wat gaat doen en wanneer. Breng in kaart wat er allemaal gemaakt of ontwikkeld moet worden, wiens expertise, toestemming of input heb je nodig en hoeveel tijd gaat hierin zitten? Als je deze vragen hebt beantwoord, kun je een realistisch plan maken. Spreek ook met elkaar af wanneer je samenkomt om de voortgang te bespreken zodat alle campagne onderdelen uiteindelijk perfect op elkaar aansluiten.
Tip 6: Zorg voor ruimte in de planning en het budget
Hoe goed je jouw campagne ook plant en uitdenkt, niet alles zal gaan zoals verwacht. Door te zorgen voor ruimte in je planning en budget kun je je campagne bijsturen, als dat nodig is. Er kan iets gebeuren in de wereld waardoor het noodzakelijk is om je campagne aan te passen. Ook kan je leverancier vertraging hebben of misschien krijg je de kans om met een toffe influencer samen te werken. Ga er van uit dat je meer tijd en geld nodig gaat hebben dan dat je in gedachte had of hebt berekend.
Tip 7: Evalueer en leer
Zorg ten slotte dat je Google Analytics met de juiste doelen staat ingesteld, je beschikking hebt tot de juiste KPI’s voor je advertentie en dat je niks mist van wat er in de media over je campagne verschijnt. Wat werkte wel? Waar had je meer van verwacht en waarom is dat niet zo uitgekomen? Zo kom je bijvoorbeeld achter de kracht van partners in je campagne, belangrijke auteurs die je nog niet op je netvlies had of welk soort content het beste werkte bij jouw doelgroep. Bekijk en waardeer het resultaat aan de hand van de doelstelling die je van te voren had opgesteld. Blik ook eens terug op het proces en hoe het is verlopen. Evalueren is immers durven leren!