Digital marketing, de trends voor 2023

Wat is het jaar toch weer snel voorbij gevlogen. Nog minder dan drie maanden en dan zitten we alweer in 2023! Heb jij de doelen die je komend jaar achterna gaat al in gedachte? Wij wel! Een van onze doelen is lezers van onze club BENG blogs wekelijks inspireren en tijdig informeren over alle trends op het gebied van marketing, communicatie en events, zodat je hier slim op in kan spelen. In deze blog gaan we het dan ook hebben over wat de koers wordt die digital marketing gaat varen. Waar je op moet letten als marketeer en hoe je moet bijsturen om relevant te blijven in 2023. Heb je het allemaal even niet meer bijgehouden, maar wil je volgende jaar toch een vliegende start maken? Na het lezen van deze blog ben je weer up-to-date op het gebied van digital marketing en krijg je handvatten om concurrentie een stapje voor te blijven!

 

Wat wordt er nou precies bedoeld met een digitale marketing trend? Een marketingtrend is een ontwikkeling in een bepaalde richting, anders gezegd een verandering in de maatschappij. Het is belangrijk om trends te herkennen en er op tijd op in te spelen als bedrijf. Je hebt hoogstwaarschijnlijk een concurrentievoordeel te pakken als je dit doet. Daarom is het extra van belang om nu al op zoek te gaan (hebben we al voor je gedaan) naar de trends in 2023. Aangezien digital marketing tegenwoordig dé manier is om zoveel mogelijk mensen in de juiste doelgroep te bereiken, is het nog belangrijker om je  ogen en oren op dit gebied wagenwijd open te houden.

 

Zelf trendonderzoek doen?

Wil je zelf trendonderzoek doen? Probeer dan vooral niet te veel te kijken naar concurrenten en ook niet naar de behoeften van de doelgroep. Hoe innovatief het er ook mag uitzien, concurrenten hebben het lang niet altijd bij het juiste eind. Wat als zij totaal niet inspelen op de behoeften en verwachtingen van de doelgroep? Hiernaast ben je met doelgroeponderzoek al gauw geneigd om letterlijk te bieden wat een klant verwacht.“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses”, aldus Henry Ford. 

In de huidige wereld zijn de verwachtingen van vandaag, morgen alweer achterhaald. Door alleen marktonderzoek (concurrentie en doelgroep) te doen, vergooi je dus eigenlijk kansen op concurrentievoordeel en innovatie. Het trend-canvas is een handig model dat je goed op weg kan helpen bij het komen tot nuttige inzichten op het gebied van trends. Dit model is erg eenvoudig en qua formaat te vergelijken met het wat bekendere business canvas model. Het is onderverdeeld in twee secties, namelijk het deel van analyseren en het deel van toepassen. In beide sessies zijn in totaal zeven componenten opgenomen, die vervolgens in kaart worden gebracht. Onder het analyse deel vinden we: basisbehoeften van klanten, drijfveren om te veranderen, opkomende klantverwachtingen en inspiratie. Onder het toepassen gedeelte vinden we: innovatiepotentieel, wie en innovaties. Het klinkt vast nog redelijk abstract, dus zie voor meer duidelijkheid de onderstaande afbeelding.

Influencer marketing
Je leest het goed! Influencer marketing is nog steeds een belangrijke trend binnen digital marketing. Een influencer is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep. Deze influencer marketing trend begon in 2012 al vorm te krijgen, maar wordt ieder jaar weer belangrijker. Een simpele marketingstrategie die ook nog vandaag de dag het beste werkt is mond-tot-mondreclame. Men zal veel eerder jouw product of dienst uitproberen als het aanbevolen wordt door iemand die ze kennen/vertrouwen. Influencer marketing neemt dit concept en moderniseert het voor het nieuwe digitale tijdperk. Wees je er wel bewust van dat het heel belangrijk is om vooraf onderzoek te doen naar het type influencer dat jouw product of dienst gaat promoten. Er zijn natuurlijk ook influencers die een ‘slechte status’ hebben of niet relevant zijn voor jouw doelgroep.

Digital marketing wordt intelligent en interactief
Door de snelle ontwikkelingen van AI (kunstmatige intelligentie) en AR (aangevulde realiteit) toont de consument toenemende interesse in interactieve marketing. De behoefte aan tweerichtingsverkeer in marketingcommunicatie is flink gegroeid, waarbij de consument ook persoonlijker, sneller en efficiënter geholpen wil worden (ook online). Denk aan advertenties waarbij men met behulp van AR meteen iets kan passen in een virtuele paskamer of een bepaalde voice-toepassing die alle kenmerken van een product opsomt. AR, AI, VR, chatbots, voice en realtime interacties met de klant gaan in 2023 een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie worden.

Wees transparant, persoonlijk en trust building
De hoeveelheid advertenties is met de komst van onder andere allerlei nieuwe social media platformen sterk toegenomen. Je zou kunnen zeggen dat dat men hierdoor op dit gebied geëvolueerd is. Consumenten worden steeds kritischer en laten zich niet meer zomaar overhalen tot het doen van een aankoop. Alles wordt overdacht en impulsaankopen worden steeds minder gedaan en zeker als het om grote aankopen gaat. Het is dus van vitaal belang om transparant, persoonlijk en eerlijk te zijn. Meer transparantie kan je uitstralen door: informatie specifiek en toegankelijk te maken (productinfo, certificaten etc),  gebruik van duidelijke taal en definities, acties en niet alleen intenties, niet alleen goed maar ook slecht nieuws te delen. Wees echt, oprecht en straal dat ook uit om een zo hecht mogelijke band met jouw doelgroep op te bouwen. Wees geen onpersoonlijk bedrijf.

Houd storytelling menselijk, maar onderbouwd met data
Voor storytelling wordt het steeds belangrijker om alles wetenschappelijk en cijfermatig te onderbouwen. Deze twee krachtige elementen maken jouw verhaal onverwoestbaar. Het menselijke, gevoelige en kwetsbare ondersteund door keiharde cijfers en, of feiten. De klant anno 2023 wil bewijs naast een goed verhaal. Het beste zou zijn dat je een goed verhaal verteld over wat je concreet gedaan hebt en wat het (de klant) heeft opgeleverd. Waar storytelling inspeelt op emotionele aspect, vliegt onomstotelijk bewijs in als de doorslaggevende factor.

Zet podcasts en (korte) video’s in
De snelheid waarmee dagelijkse processen plaatsvinden zorgen ervoor dat het steeds lastiger wordt om de aandacht van jouw doelgroep lang vast te houden. Deze snelheid zal alleen maar blijven toenemen. Content die geconsumeerd kan worden in combinatie met andere bezigheden wint dan ook aan populariteit. Over vrijwel ieder onderwerp is tegenwoordig een podcast te vinden. Geen wonder dat het een hobby is van veel mensen. Wil je juist een visueel verhaal vertellen? Dan biedt een korte (social media) video uitkomst. Het oog moet namelijk ook onderhouden worden. Wat je heel duidelijk terug ziet is dat videos steeds korter worden onder andere door de komst van het social media platform TikTok. Hoe simpeler je de video houdt, hoe meer impact. Ook deze trend blijft zich volop ontwikkelen!

Zet in op duurzaamheid
Duurzaamheid is een onderwerp dat ieder jaar steeds actueler wordt voor iedereen op aarde. Men is zich steeds meer bewust van de verregaande gevolgen die het leven in een milieu onvriendelijke maatschappij met zich mee brengt. De roep om een zorgvuldige omgang met de planeet zwelt aan, maar… zo ook de roep om steeds snellere dienstverlening, waar vaak ook verpakking en transport bij komt kijken. Deze digital marketing trend blijft dus balanceren. Jij moet aan jouw doelgroep kunnen tonen dat je zoveel mogelijk bijdraagt aan een klimaat neutrale wereld. Nog beter zou zijn dat je niet alleen je bedrijfsvoering, producten of diensten verduurzaamd, maar dat je toont koploper te zijn op het gebied van innovatieve ideeën die de wereld een stuk schoner maken.

Digital marketing staat volop in bloei en dit zal de komende jaren ook zo blijven met de toenemende digitalisering in deze veranderende wereld. Het biedt een uitzonderlijk wereldwijd bereik om jouw bedrijf aan succes te helpen. Iedere dag blijft dit marketinggebied door ontwikkelen en dat betekent natuurlijk dat ook jij mee moet ontwikkelen. Kort samengevat: digital marketing moet in 2023 meeslepend maar écht, to the point, efficiënt, interactief en gevalideerd zijn. Daarnaast zul je ook zoveel mogelijk aan het milieu moeten denken. Neem deze tips ter harte om het volgend jaar weer beter te doen dan dit jaar. Ga vooral niet alle tips tegelijkertijd toepassen, maar pak het één voor één aan en focus je op een punt waar jij volgend jaar op wilt blijven ontwikkelen. Stel doelen en stel niet uit, want 2023 is er sneller dan je denk!

 

Geen blogs meer missen? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!

Recommended Posts