De psychologie van kleuren in marketing

Onderzoek toont aan dat onze hersenen kleuren op verschillende manieren interpreteren en verwerken. Neem bijvoorbeeld de kleur rood. Deze wordt vaak gebruikt om mensen tot handelen aan te zetten of om meer urgentie toe te voegen aan een boodschap. Aan de andere kant straalt de kleur blauw kalmte en zakelijkheid uit.

Door al deze associaties met kleuren is het de moeite waard om een bewuste keuze te maken bij het kiezen van een kleur, of meerdere kleuren, voor jouw merk. Welke boodschap wil jij met kleur communiceren naar klanten? Lees verder in dit blog over de betekenissen van kleuren.

Blauw: Betrouwbaarheid en Professionaliteit

Blauw straalt vertrouwen, eerlijkheid en betrouwbaarheid uit, waardoor het bijdraagt aan het opbouwen van klantloyaliteit. Het wordt vaak gebruikt door bedrijven die accent willen leggen op hun systematische kwaliteiten, zoals de Consumentenbond, OHRA en sociale media platforms zoals LinkedIn.

Rood: Energie en Passie

Rood wordt geassocieerd met energie, opwinding, wilskracht en moed. Het wordt vaak gebruikt door krachtige merken zoals Alfa Romeo, Ferrari en Coca-Cola om passie en energie over te brengen. 

Geel: Speelsheid en Vrolijkheid

Geel straalt spontaniteit, vrolijkheid en geluk uit. Merken zoals McDonald’s, Jumbo en Snapchat maken gebruik van geel om een vrolijke en positieve uitstraling te creëren.

Paars: Wijsheid en Spiritualiteit

Paars staat voor rijkdom, glamour, spiritualiteit en wijsheid. Merken zoals Hallmark, Whiskas en Fontys gebruiken paars om luxe, wijsheid of premium kwaliteit over te brengen.

Oranje: Vriendschap en Enthousiasme

Oranje wordt geassocieerd met vriendschap, warmte en enthousiasme. Merken zoals T-Mobile, Nickelodeon en Fanta gebruiken oranje om een energieke en vriendelijke uitstraling te creëren.

Roze: Romantiek en Vriendelijkheid

Roze staat voor romantiek, zachtheid en vriendelijkheid. Merken gericht op vrouwen zoals Barbie, ICI Paris XL en Victoria’s Secret gebruiken roze om een vrouwelijke doelgroep aan te spreken.

Groen: Balans en Groei

Groen symboliseert balans, groei, gezondheid en natuur. Het wordt gebruikt door merken zoals Blijdorp, VGZ en McDonald’s (voor een milieuvriendelijk imago) om rust, vertrouwen en natuurlijke elementen over te brengen.

Bruin: Authenticiteit en Traditie

Bruin staat voor authenticiteit, traditie en ervaring. Merken zoals Dove, Nespresso en UPS gebruiken bruin om een ambachtelijke, authentieke uitstraling te creëren.

Grijs: Neutraliteit en Moderniteit

Grijs staat voor neutraliteit, moderniteit en eenvoud. Wikipedia, Apple en Sony maken gebruik van grijs om een tijdloos, minimalistisch en modern imago over te brengen.

Zwart: Kracht en Prestige 

Zwart symboliseert kracht, autoriteit en elegantie. Luxemerken zoals Chanel, Dolce & Gabbana en Jo Malone gebruiken zwart om luxe, prestige en exclusiviteit uit te stralen.

Wit: Onschuld en Eenvoud

Wit staat voor onschuld, eenvoud en reinheid. Merken zoals Wired en het Wereld Natuur Fonds gebruiken wit om de essentie van hun merk te benadrukken en om een gevoel van eenvoud en puurheid over te brengen.

Conclusie

Kleuren spelen een cruciale rol in het communiceren van de merkboodschap. Door bewust te kiezen voor bepaalde kleuren kunnen merken emoties oproep, associaties creëren en een blijvende indruk achterlaten hun doelgroep.

Recommended Posts