Het jaar 2022 ligt inmiddels achter ons en we beginnen weer aan een nieuw jaar volop kansen om jouw impact door middel van communicatie te vergroten. Afgelopen jaar stond kort samengevat in het teken van podcasts, artificial intelligence content én meer behoefte aan verbinding en inclusiviteit. Een nieuw jaar betekent ook nieuwe trends en een nieuwe kans om jouw communicatie te perfectioneren of in ieder geval aan te scherpen. Heb je er al over nagedacht hoe jij hier aankomend jaar mee aan de slag gaat? In deze blog ga ik in op de communicatietrends voor 2023, dus doe er je voordeel mee!
Veel succesvolle bedrijven zijn gestart door ondernemers die een trend eerder zagen dan anderen. Zij waren in staat hun inzicht te gebruiken en er op een nieuwe en creatieve manier munt uit te slaan. Bedrijven zoals Uber en Lyft tot Airbnb en HomeAway zijn slechts enkele van de meest recente voorbeelden van ondernemers die profiteren van opkomende trends. Maar dat het al eerder is gedaan, betekent niet dat het gemakkelijk is om trends als eerste te zien en manieren te vinden om erop in te spelen. Gelukkig hoef jij geen research meer te doen naar de communicatie trends voor het komende jaar, want die vind je hieronder.
1. Digitalisering
Ook voor communicatieprofessionals blijft de toenemende digitalisering een trend in 2023. De metaverse, een virtueel universum dat de echte wereld nabootst, is een voorbeeld van deze digitalisering. Het “nieuwe internet” of “3D-internet”, zoals het wordt genoemd, zal van invloed zijn op het gedrag van het publiek en op de communicatiestrategie van bedrijven. Men verwacht een grotere versmelting van de reële en de virtuele wereld en de digitalisering van de communicatie.
2. Empathische communicatie
Terwijl beeldschermen een steeds belangrijkere plaats in ons leven innemen, is er in de samenleving discussie ontstaan over het belang van geestelijke gezondheid en welzijn. Voor bedrijven is het noodzakelijk om een steeds menselijker communicatiestijl te ontwikkelen. Of het nu binnen het bedrijf is of op sociale media, het zwaartepunt is hetzelfde: luisteren en dialoog met empathie. Communicatie moet zorgen voor een grotere nabijheid tussen organisaties en klant, ruimte maken voor hun inspraak en hun mening verwelkomen.
3. Face-to-face interviews
Gedurende de pandemie is het steeds normaler geworden om een dag gevuld met online meetings, interviews te hebben. Communicatie is hierdoor een stuk onpersoonlijker geworden. Je ziet dan ook dan men steeds meer behoefte heeft aan fysieke interactie. Niet alleen zal men weer vaker naar kantoor gaan en fysieke events bezoeken, in 2023 zullen journalisten en media waar mogelijk het persoonlijke interview herinvoeren. Deze PR-trend geldt vooral voor diepgaande reportages, profielen en discussies over genuanceerde of controversiële onderwerpen. Het is eenvoudiger om meer uit een persoon te krijgen als je hem of haar persoonlijk spreekt. Ook kun je veel afleiden uit de non-verbale communicatie.
4. Laat zien hoe duurzaam jouw bedrijf is
Men wordt steeds beter in het herkennen van “greenwashing”. Oftewel de truc die bedrijven gebruiken om duurzaam te lijken en zo hun imago op te poetsen. Beweringen over duurzaamheid moeten worden onderbouwd met concrete gegevens. Zoek naar mogelijkheden om cijfers en verhalen te gebruiken om de impact van de duurzaamheidsinspanningen van jouw bedrijf aan te tonen. Echte succesverhalen van klanten zullen jouw boodschap geloofwaardig maken.
5. Gepersonaliseerde communicatie
Gepersonaliseerde communicatie zal ook in 2023 een grote impact blijven hebben. Het zorgt ervoor dat men eerder met jouw boodschap aan de slag gaat en er zoals gewenst op reageert. Men besteed er simpelweg meer aandacht aan, omdat de inhoud echt aan hen is gericht en is afgestemd op hun behoeftes. Lees ook een ons blog over personalisatie!
6. Wees transparant rondom dataverzameling
In 2023 zal transparantie over de gegevensverzameling van klanten nog belangrijker worden. Nu men zich steeds meer bewust worden van de hoeveelheid gegevens die bedrijven over hen verzamelen, zal ook jij transparanter moeten zijn over welke gegevens je verzamelt en waarvoor dit nodig is. Het is belangrijk dat je handelt in overeenstemming met jouw privacybeleid en aan kan tonen dat je hun data niet gebruikt op een manier die het vertrouwen van de klant kan schenden.
7. Zet jouw eigen podcast in Er is geen twijfel over mogelijk dat we allemaal wel eens een podcasts hebben geluisterd. Volgens een onderzoek van Markteffect luisteren ruim 6 miljoen Nederlanders (16+) wel eens naar een podcast via Spotify of YouTube.Tijdens het boodschappen doen of misschien voor het slapen gaan, het is te combineren met veel verschillende activiteiten. Deze trend is in een stroomversnelling geraakt sinds podcasting voor het eerst aansloeg, eind 2004. Vandaag de dag is het niet alleen een kanaal voor marketeers, maar ook een kans voor bedrijven om in contact te komen met hun consumenten door inhoud op maat te creëren. Echt een aanrader om toe te voegen aan jouw huidige communicatiemiddelen.
8. Korte videofragmenten (snippets)
Korte videofragmenten zullen ook in 2023 een effectieve manier blijven om met het publiek te communiceren. Korte video’s zijn aantrekkelijk en gemakkelijk te onthouden. Ze zijn ook gemakkelijk te produceren en bij te werken om ze relevant te houden. Of het nu gaat om een advertentie op YouTube, een Instagram Reel, korte video’s geven je een toegankelijk medium om in contact te komen met jouw doelgroep.
In een wereld die volop aan het veranderen is lijkt het soms alsof je achter de feiten aan blijft lopen, maar hopelijk helpen deze trends je toch om up-to-date te blijven. Hoe ga jij communiceren in 2023? Wees authentiek. Richt je op het kwalitatieve element van betrokkenheid. En oefen transparantie om het je publiek gemakkelijker te maken de dingen te doen die ze willen doen. En bovenal: lever waarde voor je publiek in plaats van je alleen te richten op de sales.