In een eerdere blog hebben wij al toelichting gegeven hoe je het meeste uit jouw video marketing haalt. Nu gaan we je meer vertellen over de juiste aanpak voor video marketing op social media, gericht op de verschillende kanalen.
Social media staat vol met beelden en bewegende beelden. Om er tussenuit te springen met jouw content moet deze uniek zijn en de aandacht trekken. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat internetgebruikers een voorkeur hebben voor content van hun favoriete merken, bedrijven en personen. Logisch natuurlijk, maar hoe zorg je ervoor dat je één van de favorieten wordt?
Met een goede, gerichte video marketingstrategie voor social media kom je al een heel eind. Hierbij is het belangrijk goede keuzes te maken en content af te stemmen op de verschillende kanalen die je wilt gaan gebruiken. Hoe je dit precies doet vertellen wij je in deze blog.
Bepaal de doelen en de doelgroep
Iedere strategie begint met het bepalen van doelen en de doelgroep. Wie wil je bereiken met je video’s en waar moet het toe leiden? Bekende voorbeelden zijn het creëren van meer naamsbekendheid en behalen van hogere conversies. Het is van belang goed na te denken wat je wil dat de doelgroep precies doet na het bekijken van de video. Welke gewenste actie wil je dat ze ondernemen?
Het is belangrijk dat de content gericht is op een specifiek publiek. Bedenk van te voren dus goed wie de doelgroep is en wat de kenmerken zijn van deze groep. Probeer een fictieve personage te bedenken die de doelgroep vertegenwoordigd. Waar houdt deze persoon allemaal van en op welke bevindt hij of zij zich?
Kies op welke social media kanalen je actief gaat zijn
Voor de keuze tussen de verschillende social media kanalen is het enerzijds belangrijk om te kijken waar de doelgroep zich precies bevindt en anderzijds wat precies het doel is van jouw content.
Zo zijn de verschillende social media platformen populair onder verschillende doelgroepen. Op TikTok bevindt zich vooral jong publiek, terwijl Facebookgebruikers vooral bestaan uit een ouder publiek. Daarnaast is LinkedIn een bekend platform voor business-to-business gebruikers.
Wat betreft het doel van jouw content moet je altijd rekening houden met het type video dat ieder platform ondersteund. Elk groot social media kanaal heeft namelijk een eigen vorm van video, waarbij het formaat en de lengte een grote rol spelen.
Daarnaast worden de verschillende kanalen ook op verschillende manieren gebruikt. Zo wordt een Instagram, Facebook of TikTok feed snel en on the go geconsumeerd. Hierbij is de ideale lengte van een video 10-15 seconden. In een overvolle feed moet de aandacht van de kijker dus direct worden gegrepen.
Welk type video content past bij welk social media kanaal?
Goed om te weten is dat de grote social media platformen ook verschillende vormen van video content aanbieden, waarbij Instagram op dit moment de meeste opties heeft. Hieronder geven wij een overzicht van de verschillende type video’s per social media kanaal:
Instagram
– Horizontale (16:9) en verticale (9:16) video’s
– Live streaming
– Instagram stories (content verdwijnt na 24 uur)
– Instagram TV (lange video content tot max 20 minuten)
– Instagram Reels (te bewerken met leuke effecten, audio en andere tools)
Facebook
– Horizontale (16:9) en verticale (9:16) video’s
– Live streaming
– Facebook stories (content verdwijnt na 24 uur)
YouTube
– Horizontale (16:9) en verticale (9:16) video’s
– Live streaming
– Langere horizontale video’s (inclusief niet over te slaan reclames)
– Kortere verticale portret video’s
LinkedIn
– Horizontale (16:9) video’s
– Live streaming
Snapchat
– Verticale (9:16) video’s
– Snapchat stories (content verdwijnt na 24 uur)
Twitter
– Horizontale (16:9) en verticale (9:16) video’s
– Live streaming
Pinterest
– Verticale (9:16) video’s
TikTok
– Verticale (9:16) video’s
Voor de keuze van de social media kanalen waarop je actief wilt zijn, is het dus belangrijk om na te gaan waar de doelgroep zich bevindt. Daarnaast is het van belang om duidelijk te hebben wat je met jouw content wilt bereiken.
Is het doel om een terugkerende serie te beginnen, bijvoorbeeld van instructievideo’s? Dan is het handig om gebruik te maken van platformen waar je jouw content in afspeellijsten kunt categoriseren. Voorbeelden hiervan zijn Youtube, Facebook en Instagram TV.
Plan de productie en plan de berichten in
Planning is een belangrijk onderdeel van iedere strategie. In het geval van social media is het belangrijk zowel de productie als de plaatsing van de berichten in te plannen. Houdt bij de productie rekening met de schermverhoudingen van de video’s voor de verschillende type kanalen.
Door daarnaast de video’s van te voren in te plannen scheelt dit later tijd, moeite en stress. Bovendien kan één opname worden gebruikt voor meerdere video’s en kanalen, waarbij de video’s op andere momenten worden geplaatst om gericht meer kijkers aan te spreken.
Maak bijvoorbeeld gebruik van een combinatie tussen de story functies en gewone uploads op het een kanaal, of koppel verschillende video’s aan elkaar tot een gezamenlijke video. Wees creatief als het gaat om het plaatsen van jouw video’s. Door op te vallen en uniek te zijn valt hier namelijk veel winst te behalen.
Analyseer de resultaten
Dit is waar het uiteindelijk om draait: de behaalde resultaten en de analyse hiervan. Heb je de doelgroep weten te bereiken en is je doel bereikt? Of presteert jouw video niet zoals verwacht en vraagt het misschien om een andere strategie?
Je weet pas hoe een video presteert als je de statistieken bekijkt. Wat zijn de kijkcijfers, de tijden, shares likes en comments? Ieder platform heeft een eigen set met beschikbare data. Zorg ervoor dat je weet wat deze zijn voordat je aan de slag gaat met publiceren op dit kanaal.
Resultaat behalen met jouw video’s op social media?
Hulp nodig bij het opstellen van een video marketingstrategie voor social media of het ontwikkelen van content? Als full service video marketingbureau uit Den Haag denken we graag met jou mee!
Benieuwd naar de mogelijkheden of heb je vragen? Neem dan contact met ons op!