Social media is een van de beste manieren om de aandacht van jouw doelgroep te grijpen en vast te houden voor aankomende events. Met zo veel platforms om tegenwoordig uit te kiezen, kan jij jouw boodschap gemakkelijk naar verschillende segmenten van de doelgroep communiceren. Met allerlei social media tools is jouw publiek eenvoudig op allerlei creatieve manieren te benaderen, wat de opkomst verhoogt en voor een betere ervaring zorgt. Benieuwd hoe jij jouw event snel en gemakkelijk kunt promoten via sociale media? Lees deze blog dan eens aandachtig door!
Vaak besteden organisatoren veel geld en energie aan marketing voor een event zonder goed na te denken over de vervolgstap. Echter, In deze dynamische digitale wereld van vandaag kunnen we niet langer vertrouwen op slechts één marketingtactiek of -kanaal om de boodschap te verspreiden, en in plaats daarvan gaat het erom de verschillende kanalen, zowel online als offline, te integreren in een gecoördineerde poging om het uiteindelijke marketing doel te bereiken. Een effectieve social media-evenement strategie houdt in dat je voor, tijdens en na het event contact maakt met jouw volgers. Hier zijn enkele social media-technieken voor het creëren van een geweldige digitale ervaring voor jouw gasten, van begin tot eind.
#1 Plaats een countdown op Instagram Stories
Met de ‘aftelsticker’ op Instagram Stories kun je een einddatum en -tijd instellen. Je kunt ook de naam en kleur van de klok aanpassen. Kijkers kunnen zich abonneren om een melding te ontvangen wanneer de klok afloopt, of de countdown toevoegen aan hun eigen Story. Het is een geweldig hulpmiddel om de kaartverkoop te stimuleren of mensen te herinneren aan het kopen van hun (early bird) ticket.
#2 Maak een evenementpagina aan op Facebook
Maak een Facebook-evenement met alle details die je gasten nodig hebben. Tag de officiële pagina’s van je uitgenodigde sprekers of speciale gasten. Het ‘discussie gedeelte’ van deze eventpagina is een geweldige ruimte om aankondigingen te plaatsen of vragen te beantwoorden. Misschien wil je hier ook exclusieve kortingscodes bekendmaken of de tijden van workshops, pitches delen. Als er tickets beschikbaar zijn via Eventbrite, kun je je account koppelen aan Facebook. Zodra de integratie is ingesteld, kunnen je bezoekers tickets kopen zonder het Facebook-evenement te verlaten.
#3 Plaats teasers met de nodige details
Wees creatief met manieren waarop je je event teased door je sprekers individueel voor te stellen, dagen of weken voorafgaand aan het event, of interviews te plaatsen met belangrijke mensen in je line-up. Gebruik Snapchat, Instagram Stories of TikTok om korte, boeiende video’s te maken die eenvoudig en snel te bekijken zijn voor jouw publiek. Als je besluit om belangrijke sprekers uit te lichten als onderdeel van je event of marketingstrategie, zorg er dan voor dat de sprekers interessant genoeg zijn om je potentiële deelnemers daadwerkelijk te prikkelen en niet af te schrikken.
#4 Maak een hashtag
Een branded hashtag is een handige manier voor jou en jouw gasten om alle inhoud met betrekking tot je event terug te vinden op sociale kanalen. Maak een hashtag die nog niet vaak is gebruikt, zodat je event niet bedolven raakt onder een berg irrelevante content. De nuttigste hashtags zijn niet alleen uniek, maar ook kort en gemakkelijk te spellen. Stel jezelf de vraag: zou iemand weten hoe je het schrijft als je het hardop zegt? Hoe korter, hoe beter. Vergeet niet dat je ook een verkorte URL naar de evenementpagina wilt opnemen binnen je karakterlimiet. Gebruik je hashtag op al je sociale media en zet hem ook op ander marketingmateriaal, zelfs op drukwerk.
#5 Maak het makkelijk om jouw content te delen
Zet social sharing-knoppen op de landingspagina van je event en plaats ze op al je platforms om ervoor te zorgen dat je publiek er niet omheen kan. Bij eventmarketing gaat het erom dat je publiek je event vindt, dus zorg ervoor dat het via zoveel mogelijk kanalen kan worden gedeeld.
#6 Gebruik polls om de belangstelling van het publiek te peilen
Gebruik Instagram Polls, door op ‘create’ te klikken op Instagram Stories, of LinkedIn groepen om de interesse van potentiële aanwezigen in specifieke onderwerpen te verzamelen. Door dit vóór het event te doen, kun je het event beter afstemmen op hun specifieke behoeften. Wanneer je actief bent in het achterhalen waar je publiek in geïnteresseerd is en je bereid bent om hun feedback te implementeren, is de kans groter dat je de opkomst en betrokkenheid bij het event verhoogt.
#7 Organiseer een giveaway of een wedstrijd Een geweldige manier om publiek naar jouw event te krijgen, naast de bovenstaande andere social media promotie ideeën, is het organiseren van een giveaway of wedstrijd. Laten we eerlijk zijn: iedereen houdt van gratis spullen. Als je een giveaway organiseert, zorg er dan voor dat je op de landingspagina van jouw event gedetailleerd aangeeft wat jouw publiek kan winnen door het event bij te wonen. Je kunt bijvoorbeeld merkartikelen van je event sponsors weggeven. Betrek gebruikers vervolgens op sociale media door hen te vragen een wedstrijd gerelateerde post van jouw pagina te delen met de hashtag. Zo vergroot je jouw bereik en bouwt je aan jouw naamsbekendheid.
De mogelijkheden die social media je biedt zijn oneindig. Het gaat er vooral om hoe jij door middel van creativiteit een unieke manier bedenkt om in het hoofd van jouw publiek te blijven hangen. Hiervoor is een goede kennis van jouw publiek noodzakelijk om hen uiteindelijk te overtuigen om deel te nemen aan jouw event. Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen. Ga eens experimenten met social media en ontdek wat werkt voor jou!