Wat klanten vandaag de dag willen, nodig hebben en verwachten van bedrijven lijkt in de verste verte niet op wat het vijf jaar geleden was. Het is dan ook cruciaal om de laatste marketingtrends in jouw strategie op te nemen om concurrerend en relevant te blijven in de huidige markt, of je nu een doorgewinterde professional bent of pas net begint. Naast de communicatie en event trends die je in de vorige blogs terug leest hebben we daarom nu ook de marketingtrends voor 2023 op een rijtje gezet. Zo ben jij in ieder geval voorbereid op het komende jaar en maak je een vliegende start!
1. Nog meer interactie
In 2023 is meer interactie met klanten aan te raden. Marketing draait tegenwoordig niet alleen maar om zender, maar ook ontvangen. Klanten vinden het steeds belangrijker om het gesprek aan te kunnen gaan. Logisch ook, want het is natuurlijk niks om tegen een muur praten. Stimuleer deze interactie met bijvoorbeeld een chatfunctie op jouw website.
2. Interactieve marketing
Interactieve marketing is een strategie waarbij interactieve elementen zoals spelletjes, quizzen, polls en calculators in jouw online content worden opgenomen. Het helpt de aandacht te trekken en gebruikers op een dieper niveau te betrekken. Of je nu een online spel maakt dat aansluit bij jouw merk, samenwerkt met een influencer voor een quiz op sociale media of een enquête opneemt in de inhoud van jouw website, er zijn veel manieren om van deze marketingstrategie te profiteren. Richt je op het creëren van inhoud van hoge kwaliteit die relevant en boeiend is voor jouw publiek om het succes met interactieve marketing te vergroten.
3. Videomarketing
Dat mensen visueel ingesteld zijn is een feit. Eén beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Maarliefst 90% van de informatie die we binnenkrijgen is visueel. Informatie uit visuele content wordt maarliefst vier keer beter onthouden dan uit tekst. Tegenwoordig zie je dan ook bijna op ieder social media platform de welbekende ‘stories’ terugkomen. Deze vorm van marketing blijft zich verder ontwikkelen met bijvoorbeeld live videos of augmented reality. Onderschat het belang van inspelen op deze trend niet. Ook SEO richt zich tegenwoordig steeds meer op video. Met video’s vergroot de kans met maar liefst 53 keer dat je een plekje op de eerste pagina van Google weet te bemachtigen in tegenstelling tot andere SEO technieken.
4. User generated content
User generated content (ook bekend als UGC of consumer-generated content) is originele, merkspecifieke inhoud die door klanten is gemaakt en op sociale media of andere kanalen wordt gepubliceerd. Dit wordt in 2023 alleen maar belangrijker. UGC is er in vele vormen, waaronder afbeeldingen, video’s, beoordelingen, een getuigenis of zelfs een podcast. De meest voorkomende vorm van UGC, reviews, werken ontzettend goed als marketingmiddel. Je trekt klanten er namelijk makkelijker mee over de streep om jouw product of dienst af te nemen aangezien andere klanten tegenwoordig als geloofwaardiger worden gezien dan het bedrijf zelf.
5. Marketing automation Hoewel dit een trend is die we eerder voorbij hebben zien komen is het niet minder belangrijk. Marketing automation is simpelweg het juiste bericht, naar de juiste persoon op het juiste moment automatisch versturen. Denk hierbij aan gepersonaliseerde content. Een voorbeeld van marketing automation dat vaak wordt ingezet door webshops is het mailtje dat je ontvangt als er nog spullen in jouw online winkelmand zitten. Hiermee hoopt de webshop toch dat jij alsnog afgerekend. Voorbeelden van marketing automation systemen zijn Hubspot en ActiveCampaign. Deze houden het gedrag en de interesses van prospects (potentiële klanten) bij en spelen hier goed op in.
In de kern van jouw marketingstrategie moet je je richten op het opbouwen van een diepgaand begrip van jouw doelgroep. Dit betekent dat je alle hulpmiddelen moet gebruiken om voor elke klant een zeer persoonlijke ervaring te creëren. Zolang je jouw publiek centraal blijft stellen en gegevens gebruikt om jouw beslissingen te sturen, zal je ongetwijfeld resultaat gaan zien. Geïnteresseerd? Lees ook eens blog over de trends in 2023 op het gebied van digital marketing!