Die ene foto, het bilboard, de video: beeld biedt een enorme toegevoegde waarde aan de boodschap, aan het verhaal. “Een beeld zegt meer dan 1000 woorden”, zo luidt het gezegde. Het is simpel: mensen herinneren zich beelden beter dan woorden, vooral over een langere periode. Het beeldmateriaal van Beeld & Geluid Den Haag is als een snoepwinkel voor iemand die zoekt naar materiaal om zijn of haar boodschap kracht bij te zetten.
De afgelopen maanden was de residentie Den Haag volop in beeld. De langstdurende kabinetsformatie trok zowel nationaal als internationaal de aandacht. Bijna exact een jaar na de val van het vorige kabinet stond afgelopen week maandag Rutte IV op het bordes van Paleis Noordeinde. Inmiddels is het speculeren over hoe lang dit kabinet blijft zitten begonnen. Dit begint onderdeel te worden van onze cultuur, zo lijkt het. De bordesfoto blijft.
De kabinetsformatie haalde even de aandacht weg van alle covid-maatregelen als de avond-lockdown en de totale lockdown. Toch was er eind 2021 een opvallende campagne onder de titel “Den Haag pakt je in”. Daarmee werd aandacht gevraagd voor de positie van lokale kleinschalige ondernemers. Zij zijn de smaakmakers, zij geven kleur aan winkelgebieden. Om de inwoners van Den Haag te motiveren om lokaal te (blijven) kopen ontwikkelde het Haags Retailpunt i.s.m. de gemeente Den Haag deze publiekscampagne. “Online kopen bij grote spelers is gemakkelijk en snel. Maar, het gevolg is wel dat lokale ondernemers het steeds moeilijker hebben en de kans bestaat dat ze uit het straatbeeld verdwijnen. Door je cadeautjes juist nu bij ondernemers uit de buurt te kopen, zorg je ervoor dat die leuke, unieke winkels kunnen blijven bestaan. Bestel via hun webshop, social media, bekijk etalages en bel of app je bestelling door en maak gebruik van click & collect!”, aldus de campagne-website (www.denhaagpaktjein.nl). De campagne bestond verder uit billboards in de wijk, posters in de winkel, lokale media en op etalageruiten. Het liet zien dat lokale ondernemers extra’s bieden met hun persoonlijke aandacht, expertise, vrolijkheid, advies en hulp. Officieel eindigde de campagne per eind december 2021. Het idee achter de campagne blijft overigens actueel, lokale ondernemers kunnen ook in 2022 alle steun gebruiken.
Een ander opvallend initiatief is dat van The Hague & Partners, de overkoepelende organisatie die zorg draagt voor The Hague Marketing bureau, The Hague Convention Bureau en The Hague Business Agency. Dit zijn de officiële organisaties voor promotie van de stad. Zij kwamen met een toolkit The Hague, interessant voor iedereen die in Den Haag en omgeving werkt. Immers iedere ondernemer kan bijdragen aan promotie van de stad. Een sterke stad maak je samen, samen profiteer je van een sterke stad. Wat houdt deze toolkit in? In deze echte Den Haag Brand Toolkit worden onder andere prachtige professionele foto’s gedeeld van Den Haag die iedereen gratis mag gebruiken. Gedurende het hele jaar wordt de toolkit aangevuld met nieuwe beelden, verdeeld in verschillende categorieën. Alle bestanden zijn rechtenvrij te downloaden en te gebruiken om de stad Den Haag (mede) te promoten. Het is mogelijk om een account aan te maken om je favorieten te bewaren. (Zie www.toolkitthehague.com).
Beeld en Geluid Den Haag beschikt over 1 miljoen uur (!) aan audiovisueel beeldmateriaal in haar archief. We weten allemaal hoe krachtig een goede video of animatie kan zijn. Je wil een boodschap met impact brengen, of dit nu is voor je klanten, relaties of personeel. Beeld en geluid is hét instituut voor media. “We beheren een brede, dagelijks groeiende mediacollectie. Naast één van de grootste audiovisuele collecties van Europa vind je ook geschreven pers, politieke prenten, websites en media-gerelateerde objecten in onze collectie”, aldus de website van Beeld en Geluid Den Haag (www.denhaag.beeldengeluid.nl). Het is mogelijk dit materiaal in te zetten voor bijeenkomsten en events (live, online dan wel hybride). Denk aan een filmcompilatie over het thema van de bijeenkomst, het verbinden van relevante geschiedenis met de actualiteit of eenvoudig het opdiepen van een oude en bijna vergeten commercial van jouw onderneming. Dergelijke beelden versterken de boodschap: met humor (als het onderwerp dat toelaat), achtergrondinformatie, herinneringen uit het collectief geheugen en andere triggers. Resultaat is een boodschap die langer blijft hangen. Medewerkers van Beeld en Geluid Den Haag denken graag mee en ondersteunen je met je videocontent voor jouw event. Het archief biedt een schatkist aan informatie, er gaat een wereld voor je open. Zet je boodschap kracht bij en bespreek met Beeld en Geluid Den Haag de mogelijkheden.
17.01.2022 ZoTekst – Peter Pels voor Club BENG