Met een hoofd vol veelzeggende oneliners kom ik thuis, terug van het eerste Club BENG kennisevent. Deze keer over content marketing. Vier boeiende sprekers zetten me, elk op hun eigen wijze, aan het denken over dingen waar ik dagelijks mee bezig ben. Inspirerend is het. En ik ben niet de enige die er zo over denkt, zo blijkt tijdens het geanimeerde nagesprek tussen de sprekers en de aanwezigen en bij de aansluitende borrel.
Nadat Hylke Thiry, business developer bij Beeld & Geluid in Den Haag, door host Caatje van Leeuwen kort in de gelegenheid wordt gesteld het initiatief Club BENG toe te lichten (dé netwerkclub voor event-, marketing en communicatieprofessionals in de regio Den Haag. Doel: inspireren, kennis delen, verbinden) schakelt Caatje snel door naar de eerste spreker. In een stevig tempo volgen de sprekers elkaar op. Een korte terugblik aan de hand van enkele oneliners.
‘Vertrouwen is de basis van elke relatie’
Cor Hospes van onder andere Merkjournalisten nam vol energie de aanwezigen mee in zijn verhaal. Zijn oproep: sta stil. We zijn zo gehypet, we gooien alles maar op social media en veel ervan heeft geen diepgang, geen kwaliteit. Het is vullis (vuilnis). Stop daarmee. Fok content. Vertel verhalen. Zijn plaatje hierbij, met de opgestoken middelvinger, zag ik diezelfde avond al terug op LinkedIn. Cor legt uit dat content marketing gaat over het opbouwen van vertrouwen, van loyaal publiek, van relaties. Probeer niet de massa te bereiken. Massa is dood, het gaat om niche denken waarbij je je publiek beter leert kennen. ‘Je moet denken vanuit je publiek. Ga met je publiek praten, wees empathisch. Content marketing vanuit liefde voor mensen.’ Cor adviseert weg te blijven van social media. ‘Dat is voorbij, je bouwt je huis als het ware op andermans grond. Bouw je eigen content platform, zo maak je het verschil voor jouw publiek. “Make love, not content”.’
‘Zien wat iedereen ziet, doen wat niemand doet’
Ron Simpson, creative entrepreneur, vertelt over het succes van The Avocado Show. De aankondiging van dit concept ging viral met meer dan 2 miljoen views en 200 duizend fans op social media. Inmiddels vind je The Avocado Show in verschillende Europese hoofdsteden, de dag na het kennisevent is Londen toegevoegd. Dat is allemaal geen rocket science, Ron weet het terug te brengen tot wat het is: doen, lef hebben. ‘Ondernemen is niet een zaak hebben of eigenaar zijn. Ondernemen is doen, is creëren. Als iets niet goed loopt, verander dan niet alles, vaak kan één variabele veranderen al het verschil maken. Het hoeft allemaal niet direct perfect te zijn. Ik noem dat “The power of imperfection”. Die les leerden wij in de praktijk. We gingen zo snel en massaal viral, we waren er eigenlijk niet klaar voor. We hadden nog geen website, geen aanvullende informatie. Viral gaan zonder informatie is als vuur zonder zuurstof, dat dooft heel snel uit. We gingen met iedereen in gesprek, gaven ze verschillende informatie (steeds een andere openingsdatum) en zo bleef het vuurtje branden.’ Kortom: gezond verstand gebruiken, doen en geluk dwing je af.
‘Live is lef’
Patrick Petersen, online strateeg, docent/spreker, columnist, pakt na de korte pauze de aandacht van de aanwezigen met de prikkelende vraag “Wie gelooft in influencers?”. Het blijkt de opmaat voor een roep om authenticiteit. Wees echt. Patrick gaat in op de trends binnen content marketing, hij ziet de volgende:
- Datadriven. Het maakt in de zaal een discussie los of je ook emotie in je content durft te laten zien. Of zelfs de data en de specs helemaal achterwege te laten en puur op de emotie te appelleren.
- Customerengagement.
- Iconische aanpak (individualisme). Patrick licht het gebruik van archetypes toe, zoals de rebel (barbier Schorem in Rotterdam) en de held.
- Inspiratie.
- Lef. Patrick doet de oproep meer live te gaan. Het gaat om echtheid. Durf echt te zijn. Wie gebruikt er weleens LinkedIn-live?
- Authenticiteit. Durf je een interview te geven dat niet helemaal gescript is maar hooguit kort gebriefd?
- Instagram reels (in plaats van stories).
Alle trends overziend is het een oproep om lef te tonen, echt en authentiek te zijn.
‘PR is de waarheid met een hele mooie strik eromheen’
Voor José Woldring van The Media Nanny is dit haar eerste optreden na haar bevallingsverlof. Ze is blij om bij Club BENG te gast te zijn. José verzorgt met haar bedrijf de PR en marketing voor artiesten van wereldfaam, met name in de DJ/dance scene. Denk aan Martin Garrix, David Guetta en upcoming Reinier Zonneveld. José ziet in PR een tool om je content marketing te versterken. Je brengt een bijzonder verhaal voor het voetlicht. José: ‘PR is voor mij het via onafhankelijke media brengen van een relevante boodschap voor een bepaald medium. Om die onafhankelijke media te bereiken moet je je netwerk vergroten. Niet te snel opgeven als deuren gesloten blijven.’ Ze legt aan de hand van twee voorbeelden, Reinier Zonneveld en Diederik Gommers, uit hoe PR wordt ingezet. Daaruit blijkt dat het belang van TV nog altijd heel zwaar weegt. Je komt immers niet zomaar op TV. PR is niet een kunstje, het vraagt om hard werken. ‘PR vraagt om meer creativiteit (het moet om een unieke boodschap gaan), inlevingsvermogen (relevantie doelgroep voor het medium) en tenslotte inzet, het maken en het pitchen.’
In het nagesprek blijkt dat iedereen iets meeneemt naar huis. Je krijgt een nieuw perspectief aangereikt, zaken worden geplaatst in een andere context, soms is het een reminder: ‘O ja, daar moet ik nu echt mee aan de slag.’ Tijdens de borrel worden al plannen gemaakt. Het ‘Toon lef, doe het’ echoot nog door. Het inspireert. Cor Hospes eindigt het plenaire deel met een oproep uit het hart: ‘Hou je ogen open, ga leren luisteren’. Een kennisevent van Club BENG bezoeken (of beter nog lid worden van Club BENG) lijkt mij daarvoor de uitgelezen plek.