Wij krijgen van organisaties steeds vaker vragen die traditioneel gezien ook aan een consultant gesteld kunnen worden. Consultants hebben heel veel kennis, zich verdiept in de organisatie en beantwoorden de klantvraag vaak met een (dik) rapport. Dit rapport, advies en/of deze presentatie kan kracht en vertrouwen geven aan een organisatie; Er is immers door een professional -conform een afgestemde wijze- intensief gewerkt aan een voorstel, oplossing of aanpak om de opdracht te vervullen. Helaas blijkt gevolg geven aan zo’n rapport vaak lastig. Hoe komt dit, en waarom belandt zo’n dik rapport vol kennis soms toch onderin de la?
Kennis binnenhalen via outside – in
Het ‘in laten vliegen van kennis’ door consultants noemen wij de outside-in methode.
De rapporten die door consultants worden geschreven zou je kunnen vergelijken middels de metafoor van een bloedtransfusie. Als het exact jouw bloedgroep is, dan is de kans dat het bloed opgenomen wordt groot en het resultaat fantastisch. Als het niet exact je bloedgroep is… dan breken er gevechten uit. Als je je bedenkt wat er gebeurt bij een verkeerde bloedtransfusie, dan mag je blij zijn als het ergste dat er gebeurt het in de la verdwijnen van een rapport is.
Het lijkt erg aanlokkelijk om strategische kennis en hulp van buiten naar binnen te halen. En blijkt vaak ook zeer effectief en nuttig. Maar wat nu als je de oplossing op uit je eigen mensen kunt halen?
Kennis ophalen vanuit je organisatie via inside – out
Het ophalen van kennis en aanpak uit de eigen organisatie noemen wij de inside-out methode. Met behulp van visuele werkvormen, creatieve sessies en programma’s halen we ideeën, kennis en oplossingen op uit de mensen zelf.
Dit kan gaan om hulp bij een strategisch vraagstuk, innovatie of een cultuurtransformatie. De uitkomst van zo’n traject is het resultaat van organisatie zelf; medewerkers zitten boordevol waardevolle kennis en innovatieve ideeën! Doordat de mensen zelf eigenaar zijn voelen ze zich betrokken en verantwoordelijk en wordt het uitvoeren ervan een stuk eenvoudiger, leuker en kansrijker. En als het aan ons ligt, een stuk visueler.
Termen als bottom-up en top-down worden hier vervangen door outside-in en inside-out.
Van strategie naar concrete acties
Elk bedrijf heeft een strategie, maar hoe zet je deze nu om in concrete acties met betrokken en verantwoordelijke medewerkers die plezier hebben in hun werk?
Dit doen wij visueel! Met energieke, leuke en eigen programma’s en werkvormen op maat voor jouw organisatie. Niet te veel duiken in de inhoud, maar praktisch aan de slag.
Met onze Visual Thinking methodes als basis volgen wij een aantal stappen om tot een realisatie te komen. Dit doen we op een agile manier, met ruimte voor input en bijstellen.