Het afgelopen jaar was voor de evenementenbranche behoorlijk hectisch. Er kwamen continu nieuwe maatregelen waardoor iedereen snel moest schakelen. Toch bleven we allemaal met creatieve oplossingen komen waarvan we verwachten dat we die in 2022 moeten voortzetten. Ben je benieuwd wat de evenementenbranche het komende jaar staat te wachten? Lees dan deze blog!
1. Verschuiving van evenementen blijft door aanhoudende onzekerheid
Inmiddels is de evenementensector al bijna 2 jaar lang onzeker en stellen zowel organisator als bezoeker de vraag: ‘’kan het evenement wel doorgaan?’’ Naar aanleiding van de laatste persconferenties zullen de volledig live evenementen er de komende tijd waarschijnlijk niet inzitten. We zullen dus moeten kijken naar wat wel mogelijk is en een plan B achter de hand hebben om meer zekerheid op te bouwen.
2. Hybride events worden de nieuwe standaard
Al sinds het begin van de corona pandemie vindt er een flinke groei plaats in het aantal hybride events. Veel event planners hebben hun kennis in de hybride events en webinars het afgelopen jaar uitgebreid en zullen dit in 2022 nog meer gaan doen. De online mogelijkheden worden steeds groter en heeft veel voordelen. Bij een hybride event kan je een zo groot mogelijk publiek bereiken, je hoeft geen rekening te houden met een bepaalde capaciteit die een ruimte biedt. Iedereen kan gewoon vanuit huis deelnemen, wat een voordeel is voor mensen die zich zorgen maken over corona. Ook creëer je een hele andere manier van interactie, dit zie je bijvoorbeeld terug door de functie dat je als kijker direct vragen stellen in de chat.
Lees hier meer over hybride events
3. De focus komt meer op kleine events
In 2022 wordt er verwacht dat er een verschuiving gaat plaatsvinden naar zogenoemde micro events. Dit houdt in dat er in plaats van een groot jaarlijks event meerdere kleine events komen. Voor de bezoekers veranderd hier ook iets in. Voorheen ging het namelijk meer om grootschaligheid, pas dan was het een succes. Nu ligt de focus veel meer op betrokkenheid en intimiteit. Een ander voordeel van kleine evenementen is dat het voor de bezoeker een stuk persoonlijker zal zijn op deze manier, zo er is meer interactie tussen de spreker en bezoeker. Ook zal je door de kleinschaligheid makkelijk meerdere mensen kunnen spreken tijdens het event.
4. Next level contentmarketing
Met contentmarketing wordt er zoveel mogelijk content gemaakt die je vervolgens op alle social kanalen kan publiceren. Zorg dat je na je event goed weet van welke kanalen je doelgroep gebruik maakt zodat je de contentmarketing optimaal kunt inzetten. Door de opkomst van hybride events en webinars is er na het evenement ontzettend veel content beschikbaar. Je hebt na het event direct een archief met al je gestreamde beeldmateriaal, je presentaties en je interviews die je hebt gebruikt. Deze kun je vervolgens makkelijk hergebruiken voor content op social media. Met een paar knip en plak handelingen kan je stukken van bijvoorbeeld een bepaalde presentatie gebruiken om deze in het vervolg als social media video te gebruiken. De inhoud van je event kan je weer verwerken in een blogpost en de audio zou je kunnen verwerken in een podcast. Zo zijn er met 1 event ineens ontzettend veel mogelijkheden.
5. Meer focus op interne communicatie en personeel
Wat we dit jaar veel terug gaan zien zijn de interne evenementen binnen het bedrijfsleven. Aangezien de norm momenteel thuiswerken is wordt het contact met collega’s een stuk minder persoonlijk. Hierdoor zal er komend jaar meer aandacht worden besteed aan het contact en verbinding tussen collega’s in een bedrijf. Als voorbeeld kan je maandelijkse meetings of terugkerende personeelsfeestjes verwachten. Uiteindelijk zorgt een goede samenwerking met je collega’s natuurlijk voor de beste resultaten.
6. Er wordt een sprong gemaakt op het gebied van duurzame events
De evenementenwereld is van zichzelf niet erg milieubewust, denk aan veel eenmalig gebruik van plastic, cateringafval of gratis goodies waar je niet echt iets mee kan en direct weggooit. Toch zijn duurzaamheid en het klimaat de laatste jaren terugkerende begrippen waar de evenementenwereld wel steeds beter op inspeelt. We zullen dit jaar nog meer duurzame ideeën en ontwikkelingen terug zien. Zo zal er beter worden nagedacht over het hergebruiken van materiaal. Het gebruik van papieren reclame of ander drukwerk zal geminimaliseerd worden. Er zal sneller gekozen worden voor een leverancier die staan voor een duurzaam beleid en ook de catering zal steeds meer overstappen op een vegetarisch menu om zo verspilling tegen te gaan.