We leven in een tijd waarin vrijwel iedereen online te vinden is. Ruim 95% van de Nederlanders maakt gebruik van het internet. Je wilt dan ook dat jouw website hier te vinden is en representeert waar jouw bedrijf voor staat. Een goede website is tegenwoordig essentieel voor het succes van bedrijven. Men doet hier een eerste indruk op en laat dat nou net de belangrijkste zijn. Maar waar moet je beginnen? Het maken van een website klinkt misschien als een heel moeilijke taak als je niet bekend bent met webdesign of programmeren, maar met de juiste tips en hulpmiddelen kan het echter heel eenvoudig zijn om zelf een succesvolle website te maken. Lees gauw verder!
1| Claim een goede domeinnaam
Je domeinnaam, ook wel je websiteadres genoemd, is vaak het toegangspunt tot jouw site. Het is belangrijk dat je hiermee een goede indruk maakt voor gebruiksvriendelijkheid, maar ook voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hier zijn enkele tips voor het bedenken van een optimale domeinnaam:
Maak het gemakkelijk om te spellen;
Houd het zo kort mogelijk;
Gebruik de juiste domeinnaam extensie (Letters achter de punt die staan voor de afkorting van een land);
Vermijd cijfers en koppeltekens;
Maak de naam van het adres wat algemener om toekomstige groei mogelijk te maken;
Zorg ervoor dat het authentiek is;
Doe onderzoek naar de domeinnaam;
Controleer of de prijs aansluit bij jouw budget;
Vermijd onzinnige namen, maar kies juist een naam die veel zegt over producten en diensten die jij verkoopt;
Maak een SEO-vriendelijke URL.
2| Koop veilige, schaalbare website hosting met goede technische ondersteuning
Een website host (of soms een website hosting provider genoemd) is een bedrijf dat de technologie en services aanbiedt die nodig zijn om een website op internet te bekijken. Je koppelt jouw domeinnaam aan je hosting provider zodat wanneer gebruikers jouw website adres bezoeken, zij je website te zien krijgen die opgeslagen is op jouw hosting account. Hieronder vind je de vijf best beoordeelde hosting services van 2022:
- Cloud86 (vanaf €1,95 p.m.)
- mijn.host (vanaf €1,99 p.m.)
- SiteGround (vanaf €2,49 p.m.)
- Wallgrind Solutions (vanaf €2,95 p.m.)
- Hostinger (vanaf € 1,49 p.m.)
3| Geef een duidelijke beschrijving van jouw bedrijf
Het is belangrijk om mensen meteen te laten weten wie je bent en wat je doet. Zorg ervoor dat de banner op je homepagina en daaropvolgende banners visuele representaties zijn van jouw services, en ook dat je een inleidende tekst bovenaan de pagina hebt die beschrijft wie je bent en wat je doet. Zorg er bovendien voor dat zowel je hoofd- als voettekst navigatiemenu’s “over ons”-pagina links bevatten die gemakkelijk toegankelijk zijn, zodat mensen erop kunnen klikken en meer over jouw bedrijf kunnen lezen.
4| Zorg ervoor dat je website gemakkelijk te navigeren is
Van navigatiebalken tot sitestructuur, zorg ervoor dat jouw bezoekers heel eenvoudig hun weg kunnen vinden. Hoe lastiger een site opgebouwd is, hoe groter de kans dat bezoekers snel weer zullen vertrekken. Maak het intuïtief – mensen willen graag weten wat ze kunnen verwachten als ze op een website komen. Houd je navigatie bovenaan de pagina, maak van je logo een knop waarop men kan klikken om terug te gaan naar de startpagina, gebruik breadcrumbs, dit zijn allemaal manieren om ervoor te zorgen dat je gebruikers niet verdwaalt op jouw site en eerder wegklikken voor ze hebben gevonden wat ze zochten.
5| Implementeer het beste content management systeem
Een content management systeem is een softwareprogramma of applicatie die wordt gebruikt om digitale content te creëren en te beheren. Een goed CMS helpt je om je site te onderhouden en je hebt niet veel technische kennis nodig om het te gebruiken. Je moet een CMS kiezen dat is ontworpen voor jouw unieke behoeften; verschillende systemen worden om verschillende redenen gebruikt, zoals gebruiksvriendelijkheid, uitbreidbaarheid en budget. Enkele handige CMS systemen voor jouw website zijn: WordPress, Drupal, Joomla, Wix en zo zijn er nog een aantal betrouwbare aanbieders van content management systemen.
6| Creëer een interessante gebruikersinterface voor de website
Zorg ervoor dat de interface van jouw website voor kleine bedrijven een positieve indruk achterlaat die leidt tot resultaten. Je kunt dit doen door de volgende suggesties te implementeren:
- Gebruik prachtige afbeeldingen en gemakkelijk leesbare lettertypen.
- Zorg ervoor dat je afbeeldingen zijn gecomprimeerd en geoptimaliseerd voor snel laden. Als je website traag is, zullen zoekmachines zoals Google je ranking bestraffen.
- Onderzoek de concurrentie om te zien hoe zij hun websites hebben ontworpen en geoptimaliseerd; implementeer vergelijkbare componenten die zullen werken voor jouw website voor kleine bedrijven.
- Onderzoek je doelgroep om te zien wat ze van jouw site willen en maak het hen gemakkelijk om dit te bereiken.
- Blijf consequent met je huisstijl tijdens het ontwerp van jouw website.
- Ontwerp een intuïtief navigatiesysteem waarmee gebruikers snel naar de pagina’s kunnen gaan die ze nodig hebben.
- Maak contactgegevens makkelijk toegankelijk.
- Gebruik voor de hand liggende call-to-actions zoals ‘nu kopen’-knoppen.
7| Search engine optimization
SEO is een reeks aanpassingen die je op jouw website toepast om ervoor te zorgen dat zoekmachines jouw website op de juiste manier indexeren en rangschikken en deze vervolgens aan gebruikers van zoekmachines laten zien. Zodra jouw website is “gecrawld” door zoekmachines, concurreert deze met websites met vergelijkbare inhoud. Hoe beter het ontwerp en de inhoud van jouw website is, hoe hoger je site zal verschijnen op de resultaten pagina’s van zoekmachines.
SEO is een uiterst belangrijk doorlopend proces dat het verschil kan betekenen tussen verschijnen op de eerste pagina van de resultaten pagina’s van zoekmachines (resulterend in grote hoeveelheden gratis verkeer naar jouw website) of pagina 300 (resulterend in geen verkeer).
8| Creëer en publiceer regelmatig kwaliteitscontent
Zowel de hoeveelheid als de actualiteit van de inhoud zijn belangrijk voor zoekmachines, dus het is belangrijk dat je een plan maakt om kwaliteitsartikelen en/of blogposts op jouw site en op externe sites die naar je site linken te publiceren. Als je hoog wilt scoren in de resultaten van zoekmachines en mensen wilt aanmoedigen om keer op keer naar jouw site terug te keren, moet je jouw website zo vaak mogelijk bijwerken met nieuwe en relevante inhoud.
Naast statische pagina-inhoud en artikelen, zijn reviews een geweldige vorm van inhoud om op jouw website te plaatsen. Het vragen van reviews van je klanten en deze vervolgens op jouw website publiceren, is een geweldige manier om nieuwe inhoud van hoge kwaliteit op je site te plaatsen wat jouw bedrijf aantrekkelijker maakt.
9| Voorkom dat je bezoekers afschrikt
Het is heel gebruikelijk dat veel website-eigenaren vertrouwen op de functies van banner advertenties om meer potentiële verkopen te genereren wanneer ze voor het eerst op internet actief zijn. De meeste websites worden overbelast door verschillende advertenties, zoals pop-ups, pop-unders en knipperende banners, die erg storend zijn. Door advertenties verstandig te gebruiken, kan je potentiële inkomsten genereren, maar overmatig gebruik van banneradvertenties zal jouw bezoekers uiteindelijk afschrikken.
10| Analyseer je webverkeer
Je kunt de gewoonten of interesses van je sitebezoekers volgen wanneer ze jouw inhoud doornemen met behulp van webanalyse tools. Door deze gewoonten bij te houden, krijg je een beter begrip van wat er op jouw websites werkt en wat het gebrek aan aantrekkingskracht veroorzaakt. Als je merkt dat bepaalde onderwerpen veel klik resultaten opleveren, kun je jouw bezoekpercentage verhogen door meer inhoud te maken over de onderwerpen die jouw bezoekers willen. Met andere woorden, je kunt besluiten de specifieke velden van onderwerpen te wijzigen of verwijderen als ze worden genegeerd of minder worden bekeken.